Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
'Memorandum of understanding' getekend

Havenbedrijf Rotterdam onderzoekt samenwerking met Braziliaanse haven Pecém

Op 22 maart heeft het Havenbedrijf Rotterdam een zogenoemde 'memorandum of understanding' (MoU) met de Braziliaanse staat Ceará getekend. Het doel daarvan is het gezamenlijk onderzoeken van een potentiële samenwerking tussen de havens. Dat kan leiden tot de joint venture 'Industrieel havencomplex Pecém'.



Haven Pécem Brazilië
De MoU past in het beleid van het Havenbedrijf dat er onder andere op gericht is om kansen te creëren in buitenlandse havens met groeipotentieel. Het Havenbedrijf heeft een succesvolle joint venture met het sultanaat van Oman voor het management en het ontwikkelen van SOHAR Port & Freezone. Daarnaast heeft het Havenbedrijf twee joint ventures voor het ontwikkelen van Porto Central in Brazilië en Kuala Tanjung in Indonesië. Tevens is het in meerdere havens actief als adviseur.

Brazilië

Het 'Industrieel havencomplex Pecém' ligt in de buurt van Fortaleza. Het is een bestaande haven waar in 2016 elf miljoen ton werd overgeslagen, voornamelijk kolen, ijzererts, containers en LNG.

Naast de haven van Pecém, is het Havenbedrijf Rotterdam momenteel ook bezig met de ontwikkeling van een andere Braziliaanse haven: Porto Central nabij Vitória in de staat Espírito Santo. Op dit moment is het project gericht op het verkrijgen van de benodigde licenties en het contracteren van klanten. De twee havens zijn onafhankelijk van en complementair aan elkaar. Ze liggen 2500 kilometer van elkaar, bedienen een ander achterland en zijn gericht op verschillende goederensoorten.

Bron: Port of Rotterdam
Publicatiedatum: