Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
23 en 24 maart 2017

Agritrade Expo & Conference in Guatemala

Op 23 en 24 maart vindt in Santa Domingo del Cerro in Guatemala alweer de achttiende editie van de Agritrade Expo & Conference plaats. Het evenement is meer dan alleen een vakbeurs. Er staan ook conferenties en zakelijke ontmoetingen op het programma die internationale bedrijven de mogelijkheid bieden met elkaar kennis te maken.

Carlos Salazar van AGEXPORT (Guatemalan Exporters Association) vertelt dat de beurs bedoeld is om de agrarische sector in Guatemala te verenigen en te versterken. De beurs is gericht op producenten, kopers, exporteurs, logistieke dienstverleners en verpakkers.

Programma
Aan de vakbeurs Agritrade zullen ruim 200 producenten deelnemen. Er zal aandacht besteed worden aan verschillende onderwerpen, waaronder superfoods, de registratie van gewasbeschermingsmiddelen, klimaatvriendelijke tuinbouw, marktpatronen in de Verenigde Staten, Canada en Europa en de eisen voor de export naar de Verenigde Staten. Daarnaast zullen internationale koks speciale gerechten bereiden met producten uit Guatemala.

Export neemt af
Volgens Salazar bedraagt de waarde van de totale agrarische export van het land €9,8 miljoen. De laatste twee jaar is de export echter met 2% gedaald. De export kan verdeeld worden in twee categorieën: die van traditionele producten, zoals bananen, koffie, kardemom en suiker en die van niet-traditionele producten, waaronder bepaalde groenten en vers- en diepvriesfruit. 

Terwijl de export van traditionele producten met 4,5% daalde ten opzichte van vorig jaar, heeft de export van een aantal minder traditionele producten een vlucht genomen wat deze daling compenseert. Dit is bijvoorbeeld het geval voor bananen, waarvan het exportvolume met 53% groeide en paprika's waarvan de export met 41% toenam. De export van diepvrieserwten liep het sterkst terug, wat zorgwekkend is aangezien het land over een erwtenareaal van 11.000 hectare beschikt, dat werkgelegenheid biedt aan 45.000 gezinnen.

FreshPlaza zal ook op deze beurs aanwezig zijn. Voor uitgebreide informatie over het programma, klik hier.
Publicatiedatum: