Fruit nam altijd het grootste deel van deze markt in beslag. Voornamelijk appelen en sinaasappelen voor verwerking tot sap en tomaten voor ketchup. Een bedrijf uit het VK, Rush, heeft echter een toename gezien in de vraag naar bewerkte groenten, voornamelijk wortelgroenten.
Tom Ebdon van Rush Group: "We zijn geen officieel onderzoek gestart om erachter te komen waarom bewerkte wortelgroenten zo populair worden, maar ik gok dat het komt door de nieuwe levensstijl van mensen. Mensen kopen meer bewerkte voeding, maar ze willen ook dat het gezond is. Daarom neemt het aantal bestellingen voor gesneden wortelen, pastinaak en rode bieten bij Rush toe. Deze worden gebruikt voor gemixte salades en koolsla."
Ook de vraag naar groentensap stijgt. Een recent Mintel verslag verklaart dat 48% van de deelnemers hun suikergehalte willen verlagen. Ze kopen meer groentensapjes, waarvan veel wortelgroenten bevatten.
Rush Group biedt de West-Europeaanse klanten een groot aanbod groenten aan om de toenemende behoefte naar wortelgroenten te voldoen. Ebdon: "Rush Group heeft een groot netwerk met telers van wortelgroenten in Europa. Dit betekent dat, hoe hoog de prijs ook is, Rush normaal gesproken kan voorzien in alle bestellingen met de juiste prijs en op de juiste tijd.