Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Aldi laat chauffeurs zelf uitladen

Onderzoek naar mislukte online bestellingen

VK: Morrisons zoekt naar beste leveranciers van Wales
De Britse keten Morrisons is op zoek naar de beste leveranciers van voedingsmiddelen in de omgeving van Wales. Tijdens 2017 zullen inkopers van Morrisons het land doortrekken op een zoektocht naar de beste lokale leveranciers. Bedrijven die aan de maatstaven van Morrisons voldoen, zullen worden uitgenodigd voor een ontmoeting met de inkopers, lokale winkelcollega's en consumenten op regionale evenementen, waar uiteindelijk een laatste selectie onder de leveranciers zal worden gemaakt. (businesswales.gov.wales)

Marokko: Sterk 2016 voor Label'Vie 

De Marokkaanse keten Label'Vie had in 2016 een totale omzetstijging van 12,3% tot 7,6 miljard dirham (€705,5 miljoen). De omzetgroei kwam volgens het bedrijf door een combinatie van like-for-like-groei en het openen van nieuwe winkels. Label'Vie wil in 2017 15 nieuwe vestigingen opzetten om het landelijk bereik te vergroten. (igd.com)

Comeos positief over retail initiatief Benelux
Dominique Michel, de directeur van de Belgische federatie van handel en diensten (Comeos), is positief over een verslag waarin de mogelijkheden worden verkend voor een verenigde retailsector voor Nederland, België en Luxemburg. Het verslag is gepubliceerd onder de naam Benelux Retail 2025. (esmmagazine.com)

Qatar: Al Meera heeft omzetstijging van 6,3% in 2016

Al Meera zag in 2016 zijn omzet toenemen met 6,3% 2,6 miljard rial (€661,6 miljoen), mede dankzij een aantal nieuwe vestigingen. Met het einde van 2016 stond het winkelnetwerk op 47 verkooppunten, waarvan 42 in Qatar en vijf in Oman, waarmee een totale verkoopruimte werd bereikt van 68.000 vierkante meter. Al Meera wil als onderdeel van een uitbreidingsplan dat in 2015 bekend is gemaakt nog 14 nieuwe winkels aan het netwerk toevoegen. De keten heeft daarvoor 11 locaties op het oog, waarbij er in het geval van zes hiervan al een memorandum van overeenstemming is getekend. (igd.com)

VK: Onderzoek naar mislukte bestellingen van online supermarkten

Het consumentenblad Which? heeft onderzoek gedaan naar het aantal alternatieve producten dat consumenten toegestuurd kregen in plaats van de producten die ze oorspronkelijk bij online supermarkten hadden besteld. Volgens een enquête vervangt Asda het vaakst bestelde producten met alternatieven. Ongeveer 48% van alle ondervraagde Asda-consumenten gaf aan in het afgelopen half jaar wel eens iets ontvangen te hebben dat aanvankelijk niet was besteld. Amazon Fresh kwam op een tweede plaats, terwijl Waitrose Deliver en Tesco Online daar vlak op volgden. Iceland had in het afgelopen half jaar het minste aantal alternatieve producten geleverd. (huffingtonpost.co.uk)

Australië: Online retailers ontwijken prijsregels van toezichthouder
Australische consumentenverenigingen hebben een oproep gedaan voor regels voor de prijzen van producten van online supermarkten.
Klik hier om meer te lezen op couriermail.com.au.

VS: Publix beste qua klantenervaring

Onlangs is de 2017 Temkin Ratings-lijst gepubliceerd. De lijst geeft een index voor klantenervaring aan. De Amerikaanse supermarktketen Publix staat dit jaar bovenaan de lijst en is jaar op jaar van 81% naar 84% gestegen. Het is de derde jaar op rij dat Publix deze positie wist te bemachtigen. Op de tweede plaats staat de Texaanse supermarktketen H-E-B en op de derde positie de fastfood-keten Chick-fil-A. De retailketen Trader Joe's stond op een gedeelde achtste plaats, terwijl de ketens Winn-Dixie en Sam's Club op een gedeelde veertiende plaats stonden. (theapopkavoice.com)

VK: Aldi laat chauffeurs zelf uitladen

Aldi is niet van plan om maatregelen te treffen om het zogeheten "self-tipping" aan te pakken. Eerder maakte de BBC bekend dat chauffeurs noodgedwongen aan "self-tipping" doen, wat betekent dat ze zelf verantwoordelijk worden gehouden voor het uitladen van hun vracht bij de plaats van bestemming. De chauffeurs krijgen hier echter niet voor betaald en zijn hier vaak ook onvoldoende voor getraind.
Klik hier om meer te lezen op retailgazette.co.uk.

VS: Mi Pueblo Latin Market plaatst borgstelling van
$100.000
De in Colorado gevestigde supermarktketen Mi Pueblo Latin Market Inc. heeft een borgstelling van $100.000 (€93.000) moeten plaatsen bij het Amerikaanse ministerie van landbouw. De borgstelling was een vereiste in verband met de regelgeving onder de Perishable Agricultural Commodities Act (PACA). Deze regelgeving is opgezet voor bedrijven die te maken hebben met een faillissement, zoals bij Mi Pueblo Latin Market het geval is. Door de borgstelling krijgt de keten nu een licentie waarmee het bedrijf actief mag blijven in de AGF-sector. (ams.usda.gov

Spinneys breidt uit in zuiden van Egypte
Spinneys heeft een nieuwe winkel geopend met een oppervlak van 1.600 vierkante meter in de zuidelijke Egyptische regio, in een winkelcentrum in de stad Menya. De keten heeft zijn winkelnetwerk in de afgelopen jaren verdrievoudigd. Menya is de vijfde stad in Egypte waar Spinneys actief is geworden. De keten had al vestigingen in Caïro, Alexandrië, Gizeh en Hurghada. In 2016 werden in totaal vier winkels geopend, terwijl er plannen zijn voor nog eens vier vestigingen in 2017. (igd.com)

RedMart opent vestiging in Lazada in Singapore
RedMart, een online supermarktketen in Singapore, heeft zijn eerste vestiging geopend in Lazada. Het bedrijf heeft op dit moment nog geen versproducten in het assortiment. (igd.com)

Denemarken: Netto wil met 2030 voedselverspilling halveren
De Deense discountketen Netto zoekt naar manieren om voedselverspilling te verminderen. Sinds 2014 is de voedselverspilling van het bedrijf afgenomen met 10%. Ondanks dat werd er in 2016 voor 17.000 ton aan voedingsmiddelen verspild. De keten wil met 2030 de totale verspilling halveren en zo tegemoet komen aan de doelstellingen die gesteld zijn door de VN. (igd.com)


Publicatiedatum: