Oguz vertelt dat Anadolu Etap één van de grootste appelproducenten in Turkije is. "Zodra onze bomen hun volledige productiepotentieel bereiken, zullen we ruim 30.000 appelen oogsten. Turkije staat in de top drie van landen met de hoogste appelconsumptie. De gemiddelde Turkse consument eet zo'n 123 kilo appelen per jaar en dat is ruim boven het wereldwijde gemiddelde van 74 kilo. Een aantal jaren geleden werden er nieuwe rassen zoals Pink Lady en Fuji geïntroduceerd op de Turkse markt, die zeer goed ontvangen zijn.
De appelprijzen zijn aan het begin van het seizoen meestal lager en lopen richting het einde van de winter steeds verder op. Turkije exporteert zijn appelen naar buurlanden, het Midden-Oosten, India, Afrika en Azië. Rusland is de belangrijkste markt voor Turkse AGF, zeker na de invoering van de Russische boycot. Vanwege diplomatieke spanningen tussen Rusland en Turkije heeft de handel tussen beide landen echter een flinke deuk opgelopen.
"Ik hoop dat de banden snel hersteld worden zodat we onze appelen weer op de Russische markt kunnen verkopen. Momenteel is er een beperkte lijst producten die naar Rusland geëxporteerd mogen worden en appelen horen hier niet bij."
Logistiek blijft een probleem, met name tijdens het piekseizoen. Nu de export naar Azië steeds belangrijker wordt, verwacht Oguz dat rederijen hun diensten naar Azië zullen verbeteren. "We verwachten ook dat er op korte termijn initiatieven genomen zullen worden om de Turkse appelsector verder te organiseren. Er zijn al samenwerkingsverbanden voor het vermarkten en promoten van bijvoorbeeld citrus en hazelnoten."
Het huidige gebrek aan organisatie staat de verdere ontwikkeling van de sector in de weg. Het land is de vierde grootste fruitproducent ter wereld. Turkse telers en exporteurs spelen ook in overige sectoren, zoals mandarijnen, citroenen, kersen, druiven en abrikozen, een grote rol. De positie van de appelsector zou aanzienlijk verbeteren door een goede organisatie.
Tezamen beschikken de bedrijven over een areaal van 2.500 hectare. Het bedrijf heeft ook drie verwerkingsfabrieken en verpakkingsfaciliteiten. Anadolu Etap vermarkt perziken, nectarines, abrikozen, kersen, appelen, peren en granaatappelen.
"Turkse appelen hebben een redelijk aandeel op markten in Azië, India en het Midden-Oosten. We denken dat Turkse appelen zich op deze markten zullen ontwikkelen tot één van de populairste fruitsoorten," besluit Oguz.
Voor meer informatie:
Aysel Oguz
Anadolu Etap
Tel 0090-324-221-59-61
Email aysel.oguz@anadoluetap.com
www.anadoluetap.com