Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

The Greenery met Zachtfruit DC klaar voor verdere groei zachtfruit en asperges

Tholen - De zachtfruitmarkt floreert de afgelopen jaren. Ook bij The Greenery heeft de Business Unit Zachtfruit een forse groei doorgemaakt. Hoewel de activiteiten van de afzetorganisatie steeds meer werden gecentreerd, verrees in Breda een nieuw DC voor zachtfruit en asperges. Volgens teamleider sourcing Gerard van Loon is de locatie dan ook uniek. "In een straal van 30 kilometer worden hier 50 miljoen kilo aardbeien geteeld!" Morgen vindt de officiële opening plaats. AGF.nl kreeg alvast een 'sneak peak'.


Gerard van Loon
 
Het nieuwe Zachtfruit DC is pal achter de voormalige locatie op het IABC-terrein gebouwd. "Vastgoedontwikkelaar WDP heeft onze oude locatie opgekocht en wij huren dit nieuwe pand van hen terug. Er is nog meer ruimte op het terrein, dus ik hoop dat er nog meer zachtfruit gerelateerde bedrijven zich hier zullen vestigen", vertelt Gerard. Het nieuwe DC heeft een totale oppervlakte van 13.400 m2, waarvan 8.200 m2 geconditioneerd. Het pand telt 23 docks, 9 koelcellen met stellingen van drie hoog, waardoor iedere pallet uniek te benaderen is. Eén cel is ingericht om extra snel terug te koelen.



In het nieuwe pand zijn vier Proseal-aardbeienverpakkingslijnen geïnstalleerd, twee lijnen voor de verpakking van asperges en rabarber en een aparte lijn voor kersen en pruimen. "In totaal worden hier op jaarbasis 16 miljoen eenheden verpakt, waarvan de aardbeien het leeuwendeel uitmaken", vertelt Gerard. Belangrijk aandachtspunt is dat de collectie van blauwe en rode bessen, frambozen en bramen onveranderd bij het zachtfruitstation van Anton van Garderen in Schalkwijk zal plaatsvinden.



Met het nieuwe DC speelt The Greenery volop in op het verkorten van de lead times naar de retailklanten. "Wanneer een retailer een actie heeft, gaan de aardbeien met vrachtwagens tegelijk weg. Die krijg je niet bij individuele telers vandaan. Met onze vier lijnen hebben we altijd voldoende productie in huis. Wel kijken we of we grote klanten direct aan grote telers koppelen", vertelt Van Loon.



Een andere ontwikkeling is dat The Greenery een project start om bij een aantal grotere tuinders direct af-tuin te veilen. "Dit was vorig jaar een groot succes bij onze teler Cox in Horst en we gaan dit nu uitbreiden bij andere telers. Klanten vinden het fijn om te weten welke teler zijn product levert. Overigens veilen we alleen volle pallets tegelijk. We kijken voor dit project met name naar de telers die het verste van ons vandaan zitten."



"Sowieso is de klok voor zachtfruit en asperges een belangrijk verkoopinstrument", betoogt Gerard. "Daarom hebben we met deze producten altijd fors ingezet op de klokverkoop. Dit is ook een wens van onze telers. De vaste programma's met retailers vormen een basis, maar daarnaast willen ze ook kunnen meeprofiteren van de vrije markt. De prijs van bramen kan bijvoorbeeld zomaar omhoogschieten en dan kan het niet zo zijn dat je puur afhankelijk bent van de programma's met afgesproken prijzen."



Bij de inrichting van het nieuwe pand was de ervaring met het automatiseringssysteem SAP een groot voordeel. "We hebben drie jaar kunnen 'droogzwemmen' en daar hebben we nu ons voordeel mee kunnen doen", vertelt Gerard. "We zijn de eerste zachtfruitleverancier wiens systeem op SAP geënt is. Voor klanten die hier ook mee werken, is dit een groot voordeel. In de loop der jaren komt er een enorme stroom aan Big Data uit het systeem. Met een agronoom als Klaas de Jager binnen onze organisatie werken we er hard aan om deze data toe te passen op de producties. Ik ben ervan overtuigd dat we de plantdata hiermee beter kunnen sturen en de aanvoer veel beter kunnen beheersen."



Op de vraag of het bouwen van een nieuw DC voor seizoensproducten niet zonde is voor de jaarrond invulling van het pand, antwoordt de Sourcing manager dat de maanden april tot en met juni weliswaar de piekmaanden zijn, maar dat de aanvoer tegenwoordig steeds meer jaarrond wordt. "Aardbeien krijgen we twaalf maanden per jaar binnen. Doordat grotere aardbeientelers steeds meer doordragers zetten, zie je die enorme pieken in aanvoer afvlakken. Daarnaast verwerken we op de locatie tijdens de wintermaanden ook de rabarber en import van aardbeien, zachtfruit en asperges uit landen als Spanje, Portugal en Peru."



Ook de toenemende productie van zachtfruit onder glas zorgt voor een meer gespreide aanvoer. "Daarbij zien we bij de aardbeienteelt vooral een autonome groei van uitbreiding bij bestaande telers en bij frambozen en bramen een toestroom van andere telers. Met name de frambozenproductie onder glas is verveelvoudigd", vertelt Gerard. "Dit speelt ook in op de wens van afnemers om een stabiele aanvoer te hebben en niet afhankelijk te zijn van de weersomstandigheden in Zuid-Europa. Al moet wel gezegd worden dat in tegenstelling tot de aardbeien het verschil in uiterlijk met bijvoorbeeld Spaanse bramen en frambozen nauwelijks waarneembaar is.



Waar in andere sectoren de biologische productie fors toeneemt, is dat in het zachtfruit nog maar heel beperkt. "Biologische zachtfruitteelt is enorm moeilijk. De risico's van een biologische teelt zijn enorm. Als ik zie hoe schoon onze telers telen, dan komt dat al enorm dicht in de buurt bij biologisch. Ik zie persoonlijk meer winst in een schone conventionele teelt", vertelt Gerard. "En gelukkig zijn de vooruitzichten van het conventionele zachtfruit rooskleurig. De markt is booming. Naast de vraag naar aardbeien die stabiel tot licht stijgend is, neemt de vraag naar houtig kleinfruit gigantisch toe. Het Verenigd Koninkrijk trekt daarbij de kar, maar andere landen volgen. We krijgen genoeg te doen hier de komende jaren!"



Voor meer informatie:
The Greenery
Gerard van Loon
Mob: 06-29555202
www.thegreenery.com