Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Meldlijn tegen voedselverspilling

Dunnes grootste retailer van Ierland

Dunnes Stores blijft grootste supermarkt van Ierland
Dunnes Stores heeft nu twee maanden op rij het grootste marktaandeel in de Ierse supermarktsector. Dit blijkt uit recente statistieken van Kantar Worldpanel Ireland. Het is voor het eerst dat Dunnes zo lang de grootste supermarkt is gebleven. In de periode van 12 weken tot 26 februari nam de omzet bij Dunnes toe met 4,6%. Het marktaandeel steeg jaar op jaar met 40 basispunten en kwam op 22,9%. (esmmagazine.com)



VS: Versproducten meest gewild in supermarkten

Volgens redacteur Pamela Riemenschneider van Produce Retailer Magazine zijn versproducten nu het meest gewilde product bij supermarkten. Riemenschneider liet van te voren wat resultaten zien van 2017 Fresh Trends-enquête, die in de Amerikaanse supermarktsector werd 
gehouden. Uit de enquête blijkt onder andere dat Romaine-bladsla voor het eerst populairder is dan traditionele ijsbergsla. Verder is er veel vraag naar AGF uit Colorado, waarbij met name nieuwe groente- en fruitrassen aan populariteit winnen. De top vijf van AGF uit Colorado aan de hand van areaal bestaat naast bladsla uit aardappelen, uien, suikermaïs en perziken. (agjournalonline.com

VS: Albertsons sluit distributiecentrum van Randalls-keten
Albertsons gaat zijn distributiecentrum voor de keten Randalls sluiten, samen met het kantoor in Houston. Hierdoor worden 205 banen gesaneerd. De activiteiten in Houston worden nu gecombineerd met het kantoor van Albertsons in Fort Worth en het distributiecentrum in Roanoke. De reorganisatie vindt over drie maanden plaats, hoewel het langer zal duren voordat het distributiecentrum buiten gebruik zal raken. (dallasnews.com)

Wal-Mart investeert $320 mln in Braziliaanse sector
Wal-Mart wil $320 miljoen (€301 miljoen) investeren in de renovatie van zijn Braziliaanse hypermarkten. De Amerikaanse retailer hoopt zo Braziliaanse consumenten terug te winnen, die nu wegens de economische recessie wegblijven. Ondanks dat Wal-Mart een trage omzet in Brazilië heeft, wil de keten in de komende drie jaar de investering gebruiken om locaties op te waarderen. In het vierde kwartaal daalde de omzet van Wal-Mart in deze regio jaar op jaar met 4%. (investopedia.com)

AmazonFresh breidt uit in zuiden van Florida
Amazon Fresh is onlangs van start gegaan in acht steden in het zuiden van Florida. Consumenten kunnen nu online hun boodschappen bestellen in Fort Lauderdale, Hollywood, Miramar, Miami Gardens, Coral Gables, Hialeah, Westchester en Kendall. Onder het assortiment bevindt zich ook groente en fruit. (sun-sentinel.com)

Australië: groentenretailers laten consumenten teveel betalen
Uit onderzoek blijkt dat Australische groentenretailers hun consumenten teveel laten betalen door een onjuist gewicht op de verpakking aan te geven. Het nalevingsverslag van 2015/2016 van het National Measurement Institute (NMI) geeft aan dat er bij 50% van de in totaal 332 onderzochte groenteretailers er sprake was van incorrecte gewichtsvermeldingen. (startsat60.com)

VS: Meijer breidt thuisbezorging uit 
Meijer heeft een overeenkomst gesloten met de thuisbezorgdienst Shipt om het netwerk voor online thuisbezorging in de Midwest-regio uit te breiden. In de herfst van 2016 werd de nieuwe dienstverlening van Meijer met succes gelanceerd in Detroit. Sinds september zijn met deze service zo'n 65.000 bestellingen geplaatst. De service wordt nu uitgebreid naar de zes Amerikaanse staten waar Meijer op dit moment actief is. De uitbreiding begint in Grand Rapids in Michigan en in Indiana in de steden Fort Wayne en Indianapolis. Daarna volgens andere grote markten in Michigan, Illinois, Indiana, Ohio, Kentucky en Wisconsin. (progressivegrocer.com / fooddive.com)

VS: Produce for Kids viert vijftienjarig jubileum

Produce for Kids viert zijn vijftienjarig jubileum. Bovendien heeft het programma een mijlpaal behaald door $6 miljoen (€5,6 miljoen) op te halen voor de ondersteuning van goede voeding bij huishoudens met kinderen. Dit bleek tijdens een receptie op jaarlijkse Southern Exposure-beurs van de Southeast Produce Council. Er hebben zich nu ook twee nieuwe retailpartners bij het initiatief aangesloten. Associated Wholesale Grocers (AWG) Springfield Division en Military Produce Group werken vanaf dit jaar actief mee met marketingcampagnes voor het Produce for Kids-initiatief. (groceryheadquarters.com)

VK: Meer omzet voor Ocado
Ondanks dat de Britse online supermarkt Ocado te maken heeft met stijgende prijzen, heeft het bedrijf een toename in zijn omzet gezien. De bruto retailomzet in de periode van 14 weken tot 26 februari nam jaar op jaar toe met 13,1% tot £352,4 miljoen (€402,5 miljoen), wat ongeveer een even sterke omzetgroei is als in het vorige kwartaal. De bruto groepsomzet steeg met 13,3% tot £384,7 miljoen (€442,4 miljoen). Het gemiddelde aantal bestellingen per week nam in het eerste kwartaal jaar op jaar met 16,7% toe tot 252.000. De toename komt zowel door nieuwe consumenten als oude vaste klanten. De omvang van de gemiddelde bestelling daalde met 1,6% tot een gemiddeld bedrag van £110,84 (€126,58), hoewel de afname minder scherp was als in voorgaande kwartalen. De afgenomen bestellingsomvang werd door Ocado verklaard door een vermindering van het aantal meer-halen-een-betalen-acties en de invoer van een loyaliteitsplan voor vaste bezoekers. (marketwatch.com)

Carrefour wil reorganiseren in China
Het Franse Carrefour draait met minder winst in China, waar het al langere tijd in zwaar weer verkeert. De keten wil daarom zijn Chinese bedrijfsmodel herzien. In 2016 had Carrefour een verlies van €58 miljoen, terwijl het jaar daarvoor nog een winst werd gegenereerd van €13 miljoen. (insideretail.asia)

Vietnam: Aeon gaat $200 mln investeren
De Japanse retailer Aeon is dit jaar van plan om $200 miljoen (€228,4 miljoen) te investeren in een tweede winkelcentrum in Hanoi, aldus een woordvoerder van Aeon. Met de investering wordt het kapitaal dat het bedrijf in Vietnam heeft gestoken bijna verdubbeld. (e.vnexpress.net)

België: Ahold Delhaize gaat winkels verkopen
Ahold Delhaize heeft onlangs bekend gemaakt overeenkomsten te hebben gesloten met Belgische dochterondernemingen om in België vijf winkels en een lopend project van de hand te doen. Lidl heeft ingestemd met de overname van drie Albert Heijn-vestigingen en het project. Tanger gaat zowel een Albert Heijn-vestiging als een Proxy Delhaize-winkel overnemen.. (globenewswire.com)

VK: Tesco lanceert meldlijn tegen voedselverspilling

Tesco is begonnen met een zogeheten "hotline" tegen voedselverspilling. Tesco-leveranciers kunnen via het online Suppliers Network aangeven waar en hoe er sprake is van onnodige voedselverspilling, waardoor het zowel voor telers, leveranciers als Tesco zelf makkelijk wordt om maatregelen te treffen. Het Supplier Network is een online platform van Tesco dat regelmatig wordt gebruikt door meer dan 5.000 partners van de keten. (tescoplc.com)

Australië: Coles en Woolworths nog steeds de grootste qua omzet
Een jaarlijks verslag van het marktonderzoeksbureau IBISWorld brengt de 1000 Australische bedrijven met de grootste omzet in kaart. Dit jaar blijkt dat de retailgroepen Wesfarmers en Woolworths de topposities innemen. Wesfarmers, dat de keten Coles beheert, had een omzet van AU$66 miljard (€46,9 miljard), terwijl Woolworths een omzet had van AU$58 miljard (€41,2 miljard). Het bedrijf CBA stond op de derde plaats met AU$44 miljard (€31,3 miljard). (bandt.com.au)

Finland: Kesko genereert meer omzet dankzij huismerk

Kesko heeft zijn resultaten voor het jaar 2016 bekend gemaakt. De Finse keten had een netto omzettoename van 17,3% tot €10,2 miljard. Het supermarktsegment van Kesko nam in netto omzet toe met 12,4% tot €5,3 miljard, hoewel dit voor een groot deel kwam door de overname van Suomen Lähikauppa. 20% van de omzet in het supermarktsegment was afkomstig van het huismerk van Kesko. (igd.com)


Marks & Spencer trekt zich terug uit China
Klik hier om het artikel te lezen.



In Californië is tabak makkelijker te verkrijgen dan fruit
Klik hier om het artikel te lezen.



Publicatiedatum: