China is 's werelds grootste citrusproducent en produceerde in 2016 20 miljoen ton. Desondanks importeerde het land 21.000 ton mandarijnen in het seizoen 2015-2016, een toename van 10% ten opzichte van het voorgaande jaar. "We verwachten dat we in 2017 onze afzet van Jaffa Orri in China fors zullen verhogen," legt Tal Amit uit, hoofd van het Plant Production and Marketing Board. De Chinezen zijn dol op mandarijnen en zijn bereid hiervoor te betalen."
Volgens PMA heeft China de grootste e-commercemarkt en deze markt groeit in rap tempo. Eén van de belangrijkste aanjagers van deze groei is de online fruitafzet. In 2014 bedroeg de online afzet van AGF bijna €3,8 miljard. De sector verwacht dat de omvang van de markt tegen 2018 €15 miljard zal bedragen, waarvan het aandeel AGF 15% zal zijn.
"In West-Europa, en dan met name in Frankrijk en Duitsland, is de Jaffa Orri mandarijn al goed bekend op de markt. "De groeiende vraag naar mandarijnen in China was voor ons aanleiding om een marktonderzoek te doen in China en Japan om zo een indruk van de marktkansen van Orri mandarijnen te krijgen, onder meer via e-commerce verkoopkanalen. Wij hopen in april de eerste resultaten hiervan te ontvangen."
In China groeit het consumentenbewustzijn met betrekking tot voedselveiligheid, meldt het PMA. "Ons Jaffa Orri merk staat goed bekend wat ons een voordeel op de markt geeft," vertelt Amit.
Het USDA raamt de daling van de Chinese mandarijnenproductie op 900.000 ton als gevolg van citrusgreening en slechte weersomstandigheden. De afzet en export zullen eveneens dalen. China is goed voor twee derde van de wereldwijde productie en consumptie en voor een vierde van de wereldwijde export. "Dit biedt unieke kansen voor Jaffa Orri met name nu we onze productie met succes hebben weten uit te breiden. Daarnaast is ook de houdbaarheid van het fruit verbeterd," vertelt Amit tot besluit.
Voor meer informatie:
Mr. Tal Amit
The Plant Production and Marketing Board
info@plants.org.il
www.orrijaffa.com