Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Bart Nemegheer, De Aardappelhoeve:

"Consument is op zoek naar iets speciaals"

Tholen - De verkoop van vastkokende gladde Laurette aardappelen loopt naar tevredenheid. Deze gladde vastkokende aardappel werd in 2015 geïntroduceerd. "De groei is enorm. Ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar hebben we al ruim 15% meer verkocht", vertelt Bart Nemegheer van de Aardappelhoeve.

Laurette is jaarrond verkrijgbaar, exclusief bij Colruyt. "Deze aardappel wordt vermarkt onder Boni Selection, het luxere merk van de Colruyt Groep. Vooraleer Laurette in de winkel lag, is er eerst een smaaktest geweest, waar dit ras als beste uit de bus kwam. Met haar uitzonderlijke en romige smaak stal ze vele harten. Daarna is de exclusiviteit besproken en de glossy verpakking ontworpen."


 
Risico-spreiding
Het totale areaal is ondertussen al ruim 100 hectare. "Laurette wordt geteeld in België en Frankrijk en binnenkort hebben we de eerste oogst in Spanje. Daar is bewust gekozen voor teelt in twee regio's: Sevilla en Cartagena. Op die manier kunnen we het risico spreiden als de weersomstandigheden ergens tegenvallen. Cartagena was deze winter bijvoorbeeld erg geraakt door slecht weer, dus er kon pas geplant worden in februari. Dit jaar gaan we van start met de oogst uit Sevilla."

Voorbereid

Is er wel voldoende volume in verhouding met de toenemende vraag? "We wisten dat de aardappel populair zou worden. Dat bleek uit alle testen. We waren dus al voorbereid en hebben meer uitgeplant. Dat zullen we stelselmatig blijven doen. Ik verwacht dat de afzet nog blijft groeien, maar er zal ooit een moment komen dat dit aan het plafond zit."

Verschuiving
Volgens Bart is de consument van tegenwoordig op zoek naar iets speciaals. "Vroeger was er vraag naar goedkope bulkproducten, maar dat gaat er meer en meer uit. Er is een verschuiving te zien. Consumenten willen iets wat goed is en lekker en hebben daar ook geld voor over. Dat zie je bijvoorbeeld ook in de vleessector. En natuurlijk bij de aardappelen. In het verleden waren er hooguit drie soorten aardappelen verkrijgbaar in de supermarkt, maar nu is er een ruim aanbod met mooie soorten en rassen in verschillende smaken en kleuren. Laurette valt in het hogere segment. Het is geen goedkope aardappel, maar geeft wel iets speciaals. En daar willen steeds meer consumenten voor betalen."

Voor meer informatie:
Bart Nemegheer
De Aardappelhoeve
Putterijstraat 7A
8700 Tielt
T. 051 40 25 00
F. 051 40 95 01
www.deaardappelhoeve.be
bart@deaardappelhoeve.be