Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Foodwatch hekelt gebruik term ambachtelijk door supermarkten

Voedselwaakhond Foodwatch hekelt het gebruikt van de term term ambachtelijk door de grote supermarktketens. Brancheorganisatie ADN sluit zich hierbij aan en gaat in gesprek met andere ambachtelijke branches om gezamenlijk vervolgstappen te onderzoeken. Foodwatch meldde op haar website op 3 maart het volgende:

'Ambachtelijke' quiche met meer dan 10 E-nummers? Hoe ambachtelijk denkt Jumbo dat de smaakversterker MSG (E621) en natriumnitriet (E250) zijn? Deze Ambachtelijke Quiche Lorraine is een industriële mix van meer dan 40 ingrediënten waaronder kleurstof, aroma's, emulgatoren, palmolie, stabilisatoren, varkenshemoglobine (bloedeiwitten), antioxidanten, conserveermiddelen, smaakversterker, verdikkingsmiddelen en wel vier soorten suikers: een typisch voorbeeld van ultra-processed food (fabrieksvoedsel). Je ziet het je overgrootmoeder niet 1-2-3 nadoen. Toch plakt Jumbo er doodleuk een groot 'ambachtelijk' etiket overheen.


'Ambachtelijk' is niets meer dan een lege marketingkreet. Het klinkt lekker maar achter de ambachtelijke etiketten gaat evengoed een scala aan fabrieksvoedsel schuil. Het is gewoon een makkelijk marketingsausje als je als fabrikant snel wat meer voor je product wilt krijgen. Jumbo verkoopt 11 producten met een 'ambachtelijk'-etiket, Plus 18 en Albert Heijn is het meest ambachtelijk bezig met maar liefs 44 producten. Zo'n etiket wordt geplakt op afbakstokbrood, chips, poffertjes, bonbons, mayonaise, cake tot zelfs onze favoriet qua idioterie: ambachtelijke loempia's… met de hand gevouwen, vermeldt de producent er nog trots bij.

Ambachtelijk is geen beschermde term in de Nederlandse Warenwet of Europese voedselwetten. Een voedselfabrikant is dus nergens aan gebonden bij het gebruik van deze term. En zo eindigt zelfs een quiche bol van de E-nummers met het predicaat 'ambachtelijk' in het supermarktschap.

Laat je niks wijsmaken.


Visie ADN
ADN is het volledig eens met deze opinie van Foodwatch. Fabrieksvoeding als ambachtelijk bestempelen is ons inziens grote onzin. Het ambacht in relatie tot groenten en fruit hoort bij de groenteman: de vakman en specialist, niet bij de supermarkt waar de productie machinaal geschiedt. De supermarkt gebruikt ambachtelijk hierbij als marketinginstrument en misleidt hiermee de consument. De groenteman is dagelijks bezig met zijn of haar ambacht, waarbij versheid voor houdbaarheid gaat. Echt vers is niet lang houdbaar. Alleen dagelijkse en eigen productie van kwaliteitsproducten mag de naam 'Ambacht' krijgen. Het harde, ambachtelijke werk wordt zo onderuit geschoven door het gebruik van deze term door de supermarkt die hiermee onterecht aan de haal gaat. ADN zal in gesprek gaan met andere ambachtelijke branches, zoals de slagers, om gezamenlijk vervolgstappen te onderzoeken.

Bron: ADN
Publicatiedatum: