Wageningen UR gaat in zee met Metro Group
Jan Meiling, Managing Director StartLife, over het belang van beide partijen bij dit partnerschap: "Metrogroup is een retail- en foodservicebedrijf. Dit soort bedrijven verkopen hun producten al zo'n 30 jaar op dezelfde manier, maar dat gaat veranderen in de nabije toekomst. Bedrijven proberen daar op in te spelen, maar dan moeten ze wel zicht hebben op nieuwe technologieën en nieuwe - vaak kortere - logistieke lijnen. Met het afsluiten van deze overeenkomst zit Metrogroup nu drie jaar lang boven op de nieuwe ontwikkelingen. Ze krijgen mee waar startups aan werken. Dat kunnen nieuwe producten zijn, maar ook een nieuwe manier van aanleveren of presenteren. Denk aan een krop sla, die ter plekke in de winkel groeit."
Volgens Fabio Ziemssen, Head Food Innovation Metrogroup, werkt deze overeenkomst voor beide partijen. "Start-ups verbonden aan StartLife krijgen op deze manier toegang tot winkels van Metrogroup. Het geeft hen de mogelijkheid om hun producten te testen in een echte winkelomgeving en om de verkoop van hun nieuwe producten te organiseren. Onze professionele klanten kunnen bovendien nieuwe business ideeën en marktkansen signaleren via het grotere en innovatieve assortiment."
Met deze samenwerking verbindt Metrogroup zich ook officieel als partner aan F&A Next, het match & deal making-evenement van food & agro-startups, dat jaarlijks in de maand mei op Wageningen Campus wordt gehouden. Vanuit Metrogroup wordt de samenwerking uitgevoerd door het team van HoReCa.digital. FoodTech innovatie is één van de belangrijkste terreinen van de nieuw gecreëerde dochtermaatschappij.
Metrogroup, gevestigd in Düsseldorf, Duitsland, is een internationale groothandel, foodservicebedrijf en foodspecialist voor hun klanten in 35 landen in Europa en Azië. Bekende namen die deel uitmaken van Metro zijn Makro, Saturn, en Real. Metrogroup heeft wereldwijd meer dan 150.000 werknemers. In 2015/2016 realiseerde de organisatie een opbrengst van €37 miljard.
Bron: Wageningen UR