Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Zweedse Coop boekt 50% stijging in online omzet

Briste Aldi en Lidl hebben marktaandeel van +12%

Frankrijk: Les Mousquetaires heeft omzetgroei in EU
De Franse retailgroep Le Groupement Les Mousquetaires had in 2016 1,9% aan omzetgroei in Europa. De zes merken van de retailgroep zijnIntermarché, Netto, Bricomarché, Brico Cash, Poivre Rouge en Roady. Samen waren deze ketens verantwoordelijk voor €36 miljard aan omzet, terwijl het segment van Les Mousquetaires voor groente en fruit een omzet behaalde van €4,1 miljard. Samen kot dit neer op een omzet van ongeveer €40,2 miljard. De belangrijkste ketens Intermarché en Netto hadden een omzet van €25,8 miljard en hadden een toename in marktaandeel van 1,5%. (esmmagazine.com)

VK: Samenwerking tussen Tesco en Booker zorgt voor meer omzet bij individuele leveranciers
De overname met een waarde van £3,7 miljard (€4,3 miljard) van de groothandelaar Booker door Tesco kan mogelijk leiden tot forse besparingen en minder voedselverspilling. Volgens de directeur van Tesco is dit een van de redenen voor de overname geweest. "De samenwerking met Booker zorgt ervoor dat we met Tesco een groter percentage aan landbouwproducten van individuele leveranciers kunnen kopen. Daardoor gaat minder groente en fruit verloren," aldus de directeur. (Reuters)

VK: Aldi en Lidl hebben marktaandeel van meer dan 12%
De discountketens Aldi en Lidl hebben in de Britse supermarktsector voor het eerst samen een marktaandeel dat groter is dan 12%. Dit blijkt uit statistieken van Nielsen voor de periode van 12 weken tot 25 februari. Aldi had in deze periode een marktaandeel van 7,4%, terwijl Lidl een aandeel had van 4,8%. Samen hebben de discounters 12,2% van de Britse sector in handen. Het aandeel van Lidl is jaar op jaar met 12,0% toegenomen, terwijl dat van Lidl is gegroeid met 9,1%. Dat is meer dan het marktgemiddelde van 2,2%. Het marktaandeel van de grootste keten, Tesco nam jaar op jaar toe met slechts 0,8%. (esmmagazine.com)



VS: Instacart verkrijgt $400 miljoen voor uitbreiding
Instacart is in vergevorderd overleg om $400 miljoen (€378,2 miljoen) aan kapitaal te verkrijgen van investeringsbedrijven. Het bedrijf wordt momenteel gewaardeerd op $3 miljard (€2,8 miljard). het thuisbezorgplatform werd eerder gewaardeerd op $2 miljard (€1,89 miljard), nadat er meer dan $260 miljoen (€245,8 miljoen) aan kapitaal was verkregen. Naar verluid wordt de investering geleid door aandeelhouder Sequoia Capital. (axios.com)

Frankrijk: Casino heeft winstgroei in 2016 
De Franse keten Casino heeft in 2016 in zijn thuismarkt een hogere winst behaald en heeft schulden voor een deel af kunnen lossen. Casino heeft voor 2017 een winstgroei geraamd van 10%. De winst nam in 2016 met 3,7% toe, ondanks dat de resultaten voor Brazilië tegenvielen. De Braziliaanse supermarktsector is na Frankrijk de tweede grootste markt voor Casino. (Reuters)

Zuid-Afrikaanse ketens verkopen minder onbewerkt AGF
Zuid-Afrikaanse consumenten willen wel gezonde producten kopen, maar lijken minder bereid zelf hun groenten te snijden. Shoprite verkoopt nu per dag net zoveel kant-en-klaarproducten als een jaar geleden nog per maand werden verkocht, aldus Arno Abeln Shoprite. Volgens het marktonderzoeksbureau Euromonitor staat Shoprite op de derde plek in de markt voor kant-en-klaarmaaltijden. Het marktaandeel van Shoprite staat momenteel op 9, terwijl het aandeel van Woolworths en Pick n Pay op respectievelijk 36% en 18% staat. (city-press.news24.com)

Zweden: Coop heeft 50% stijging in online omzet
Coop Sweden, had in 2016 een jaarwinst van SEK 341 miljoen (€35,8 miljoen). Het jaar ervoor was de winst nog slechts SEK 166 miljoen (€17,4 miljoen). De omzet nam echter jaar op jaar af, van SEK 32,2 miljard (€3,38 miljard) naar SEK 31,6 miljard (€3,32 miljard). De online omzet van COOP nam toe met meer dan 50%. (sydostran.se)

Sainsbury's is goedkoopste winkel bij Britse pompstations

Volgens nieuw onderzoek zijn de vestigingen van Sainsbury's de goedkoopste winkels bij pompstations. Een winkelmand met negen dagelijkse producten kost bij Sainsbury's Local £7 (€8,07) minder dan bij de duurste pompstation-winkel. Bij het onderzoek werden in totaal zes grote ketens bij pompstations met elkaar in prijs vergeleken. (mirror.co.uk)

Lotte moet vestigingen sluiten in China
Chinese autoriteiten hebben 23 buurtwinkels gesloten van de Zuid-Koreaanse retailgroep Lotte. De vestigingen werden gesloten aan de hand van inspecties, die werden gehouden naar aanleiding van het politieke conflict dat tussen Zuid-Korea en China is ontstaan. De winkels waren verspreid over een gebied dat liep van Dandong bij de Noord-Koreaanse grens tot oostkust en zuidelijke regio Changzhou. China geldt voor Lotte als de grootste buitenlandse markt. (esmmagazine.com)

VK: Budgens sluit 34 vestigingen
De discountsupermarkt Budgens gaat 34 winkels sluiten wegens de zogeheten moeilijke omstandigheden in de Britse supermarktsector. De keten wordt beheerd door Food Retailer Operations Limited (FROL), die eerder het boekhoudkantoor PwC aanstelde om te zoeken naar een nieuwe eigenaar. PwC is er echter niet in geslaagd om een geïnteresseerde partij voor deze overname te vinden. In totaal worden 815 stafleden ontslagen. (mirror.co.uk)

VK: Supermarktomzet neemt met snelste tempo toe sinds 2014
De laatste kwartaalcijfers voor de Britse supermarktsector van Kantar Worldpanel laten een omzet zien, die sinds juni 2014 niet meer zo snel is gegroeid. In de 12 weken tot 26 februari steeg de omzet jaar op jaar met 2,3%. De reden voor de omzetgroei is de toenemende inflatie van prijzen van voedingsmiddelen. "De like-for-like-inflatie is sinds vorige maand verdubbeld tot een gemiddelde van 1,4% voor de afgelopen 12 weken," zegt Fraser McKevitt van Kantar Worldpanel. "Als je echter naar de context op de langere termijn kijkt, zijn de prijstoenames nog steeds erg bescheiden. Basisproducten zoals boter, tee en vis hadden prijsstijgingen van meer dan 5%. Ook zijn er prijsstijgingen bij groente en fruit, waarvan een groot deel wordt geïmporteerd." (kamcity.com)




China: JD.com heeft sterk resultaat in 2016
JD.com had in 2016 een netto omzet van CNY260,2 miljard (€35,7 miljard). Jaar op jaar is dit een toename van 44%. De omzet van online diensten van JD.com, wat met name te maken heeft met het e-commerce-platform van het bedrijf, nam toe met 66%. (igd.com)

Publicatiedatum: