Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Aziatische markt veelbelovend voor Nieuw-Zeelandse export

Tholen - Met een enorme Aziatische markt om de hoek en een grote vraag naar verschillende producten zitten de Nieuw-Zeelandse bedrijven in een luxe positie. T&G Global verstevigd haar positie in de Aziatische landen. Het bedrijf is al twintig jaar actief in landen als Japan en Singapore. Recent werden nieuwe kantoren geopend in Zuidoost-Aziatische markten, waaronder Thailand, Vietnam, Laos en Myanmar.
 
Het Nieuw-Zeelandse T&G Global kan terugkijken op een goed jaar. Begin vorig jaar werd een overeenkomst met Zespri getekend over het vermarkten van de kiwi's in een aantal Aziatische markten, waaronder Cambodja, Laos, Myanmar en Thailand. Het bedrijf ligt op koers om de doelstelling van 1,3 miljard euro omzet in 2022 te halen. Onlangs sloot het bedrijf, dat dit jaar haar 120ste verjaardag viert, de boeken van vorig jaar met een groei van 67 procent in de brutowinst.


Alastair Hulbert, CEO van T&G Global.

Jazz in Thailand
Naast de samenwerkingsovereenkomst met Zespri opende T&G kantoren in Thailand en China om dichter bij de klanten te zijn. Ook werden de eerste druiven uit Peru geëxporteerd. De druiven zijn bestemd voor Azië, Europa en Noord-Amerika. Het bedrijf heeft 100 hectare druiventeelt in het noorden van Peru in de regio Puria. Dit jaar wordt nog eens 200 hectare aangeplant om aan de vraag te kunnen voldoen. "We leveren de druiven aan enkele van onze vaste klanten in Azië, maar ook aan het Midden-Oosten en Latijns-Amerika. Dat zijn opkomende markten voor de Peruaanse producten."

De aanwezigheid van T&G Global op de Aziatische markten ontwikkeld zich gestaag. "We hebben in de afgelopen twee jaar kantoren geopend in Azië om onze klanten beter te bedienen en dat betaald zich terug voor alle partijen," vertelt Alastair. "Thailand overtrof alle verwachtingen in volume voor kiwi, druiven en Jazz en Envy appelen." Volgens Alastair is de populariteit van de Jazz en Envy een combinatie van marketing en het fruit zelf. "Azië kent veel straatverkopers die appelen aanbieden. De Jazz blijft ondanks de hitte crunchy, daardoor is de appel in trek bij consumenten en zien we de vraag toenemen."

Azië wordt belangrijker
Zo'n veertig procent van onze omzet komt nu van de Aziatische markten, maar andere markten als Europa, Verenigd Koninkrijk, Verenigde Staten en het Midden-Oosten blijven belangrijk. Andere belangrijke exportmarkten zijn Europa, de VS, Groot-Brittannië en het Midden-Oosten. "We hebben een breed portfolio in afzetmarkten. Focussen op één markt is niet verstandig en dat is geen onderdeel van onze strategie."

Afgelopen jaar morden Europese importeurs over het beperkte volume appelen dat vanuit de eilandengroep beschikbaar was voor het continent. "De focus van Nieuw-Zeeland verschuift naar Azië," ziet ook Alastair. "Maar ook het aanbod in rassen is veranderd. We zoeken naar een goede mix om alle markten tevreden te houden." Daarnaast heeft T&G een aanzienlijke productie van Jazz en Envy in Spanje en het Verenigd Koninkrijk die de Europese markten bedienen.


Alastair Hulbert: "De focus van Nieuw-Zeeland verschuift naar Azië."

Retail en straatverkopers
"Elke markt is uniek," vervolgt de CEO. "De Europese markt is volwassen en de retail werkt efficiënt. De Amerikaanse markt is ook erg gefocust op de retail en daar speelt de presentatie van de producten een belangrijke rol." Op de Aziatische markt is dat beeld anders. Groothandels domineren de markt en hoewel het retail segment groeit, nemen de speciaalzaken en straatverkopers een belangrijke rol.

Ook op het gebied van biologische producten hebben de consumenten in de verschillende markten uiteenlopende visies. "Biologisch en lokaal product zijn in Azië niet zo groot als in Europa of het Verenigd Koninkrijk," legt Alastair uit. "Voedselveiligheid is in Azië veel belangrijker. Consumenten kiezen vaak een bekend merk of importproduct omdat ze daar vertrouwen in hebben dat het veilig is. Sommige Chinese consumenten gaan zo ver dat ze via internet zoeken naar telers en handelaren om te controleren of appelen bij de retail echt zijn wat geclaimd wordt en geen lagere kwaliteit appel die bijvoorbeeld als Envy gepresenteerd wordt."

Technologie verandert de markt
Technologische ontwikkelingen worden door de sector omarmd. T&G was één van de eerste bedrijven die in 1959 kiwi's exporteerde van Nieuw-Zeeland naar Azië. "We hebben de afgelopen twintig tot dertig jaar gezien dat we dankzij technologische ontwikkelingen fruit over de wereld kunnen transporteerden. We hebben gezien dat er een steeds groter volume groenten en fruit over de wereld verscheept wordt," vertelt Alastair. "Dankzij technologische ontwikkelingen wordt het seizoen verlengt in regio's dichter bij de dichtbevolkte gebieden. In de komende jaren zal technologie een belangrijkere rol gaan speen in de aanvoer en de vraag en de keten als geheel. Het is een interessante tijd."

Meer informatie:

Jo Jalfon
T&G Global Limited
joanne.jalfon@tandg.global
www.tandg.global
Mob: +64 27 201 2645