Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Biologisch merk van El Corte Inglés

Aldi opent 700e Britse vestiging

Britse ketens besparen op reclame in plaats van prijzen
Britse supermarktketens, producenten en leveranciers van consumptiegoederen geven minder geld uit aan marketing en reclame, in plaats van dat ze zich richten op lagere prijzen. De Britse supermarktsector heeft te maken met stijgende inflatie, waar nu ook mediabedrijven mee te maken krijgen wegens de teruglopende opbrengsten voor reclame. Volgens de televisiezender ITV gaat de omzet van reclame in de eerste vier maanden van 2017 met 6% achteruit. Het bedrijf maakte eerder melding van de eerste afname in jaaromzet sinds 2009. (Reuters)

VK: Waitrose gebruikt digitale schappen
Waitrose experimenteert met een geavanceerd labelsysteem voor de schappen in de vestigingen van de keten. In de komende periode van 12 weken worden digitale labels gebruikt om seizoensgebonden campagnes te ondersteunen en om meer informatie aan de consument door te geven. Zo geven de labels bij de schappen meer informatie over smaak en geven ze tips en aanbevelingen.

Ahold Delhaize haalt eind 2017 helft van totale besparing door fusie
Volgens Ahold Delhaize-CFO Jeff Carr haalt het bedrijf met het einde van 2017 de helft van de beoogde besparing die zou moeten ontstaan uit de fusie tussen Ahold en Delhaize. De 44% van het totale bedrag dat door de zogeheten synergie tussen de twee afzonderlijke ketens zou worden bespaard, komt neer op €220 miljoen. Met het einde van 2019 hoopt Ahold Delhaize in totaal €500 miljoen te hebben bespaard.
Klik hier om meer te lezen op esmmagazine.com.

VS: Publix heeft sterk kwartaal
Publix had in zijn vierde kwartaal een toename in winst en omzet gekoppeld met een uitbreiding van het winkelnetwerk. De netto winst in deze periode steeg met 4,5% tot $544,5 miljoen (€517,9 miljoen), terwijl dit een jaar eerder nog neerkwam op $521,1 miljoen (€495,6 miljoen). De omzet steeg met 11,1% tot $9,1 miljard (€8,7 miljard). Het vierde kwartaal van 2016 werd echter wel geholpen door een extra week, dat tot 7,4% aan extra omzet heeft geleid. De vergelijkende winkelomzet nam toe met 2,2%. De uitbreidingen vonden plaats in North en South Carolina. In 2017 wil Publix meer winkels openen in Virginia. (chainstoreage.com

El Corte Inglés introduceert La Biosfera-concept
De Spaanse keten El Corte Inglés heeft een nieuwe business unit voor biologische producten opgezet onder de naam la Biosfera. La Biosfera is zowel een huismerk als een soort winkel binnen een winkel. Het concept wordt voor het eerst toegepast bij vestigingen in Valencia, waarna er met de volgende herfst in totaal 19 winkels moeten zijn met een La Biosfera-afdeling. Na deze fase wil de keten het concept bij alle supermarkt- en Hipercor-formats implementeren. El Corte Inglés is ook van plan om zijn positie in het biologische segment te versterken met het huismerk El Corte Inglés Bio. Dit huismerk maakt vooral gebruik van lokale telers en zal ook bij La Biosfera voor handen zijn. (esmmagazine.com)

Aldi opent 700e Britse vestiging
Aldi heeft onlangs zijn 700ste vestiging in het Verenigd Koninkrijk geopend. Enkele weken geleden werd bekend dat Aldi nu officieel de vijfde grootste keten van het Verenigd Koninkrijk is. De Duitse discounter is van plan om met 2022 een Brits netwerk te hebben van 1.000 winkels. De 700ste vestiging is geopend in Whitstable in Kent en is een van de 70 nieuwe locaties die de keten in dit jaar in bedrijf wil laten gaan. (retailgazette.co.uk)

Tesco rondt in Turkije verkoop van Kipa af
Tesco heeft de verkoop van zijn aandeel in de Turkse supermarktketen Kipa afgerond. Tesco kocht dit aandeel in 2003. Het bedrijf maakte in juni 2016 al bekend zijn aandeel te gaan verkopen. Tesco was toen al erop uit om slecht lopende onderdelen van de onderneming af te stoten en zich meer te richten op de kernactiviteiten rondom de supermarktsector. (cityam.com)

Slechtste prestaties van Ahold Delhaize komen uit België
België, de thuismarkt van Delhaize, had van alle afzonderlijke markten de slechtste resultaten. De omzet van het vierde kwartaal daalde met 1%, terwijl de jaaromzet toenam met slechts 1,7%. De jaaromzet kwam neer op €4,94 miljard. Het marktaandeel van Delhaize bleef stabiel met 24,1%. "De resultaten van België waren het gevolg van een feestdagenseizoen dat wat zwakker was in vergelijking met 2015. De onderliggende winstmarges waren echter iets verbeterd door de fusie," zei CEO Dick Boer. (retaildetail.eu

Coop Norge heeft toename in marktaandeel van 1,5%
De Noorse supermarktketen Coop Norge zag in het afgelopen jaar zijn marktaandeel toenemen met 1,52%. Tegelijkertijd had de keten in verhouding tot het jaar ervoor 28 minder vestigingen in bedrijf. Het marktaandeel van concurrent Rema steeg slechts met 0,16%, ondanks dat deze keten een netwerk heeft dat 17 winkels groter is dan dat van Coop Norge. (esmmagazine.com)

Europese supermarktsector neemt toe met 1,8%
De supermarktsectoren van 21 Europese landen zijn qua omzet jaar op jaar gemiddeld 1,8% toegenomen. "Een van de redenen is omdat consumenten steeds meer overstappen op premium producten en versproducten," zegt Olivier Deschamps van Nielsen. Turkije had de grootste omzetstijging met 8,8%, in het laatste kwartaal van 2016. Turkije wist in tien jaar tijd zijn omzet te verdrievoudigen. De andere grootste stijgers in 2016 waren Polen met 4,7% en Hongarije met 4,5%. (esmmagazine.com)

X5 Retail Group vraagt om prijsreductie van 10%
De Russische X5 Retail Group, dat onder andere verantwoordelijk is voor de ketens Pyaterochka, Crossroads en Carousel, heeft aan zijn leveranciers gevraagd de aanschafprijs te verlagen met 10%. Volgens het bedrijf is er in medio februari een brief met het voorstel naar de leveranciers gestuurd, waarop sommige leveranciers positieve reacties hebben gegeven. De directe reden voor het verzoek is volgens X5 het feit dat de roebel sterker is komen te staan. (polit.ru)

VS: Target geeft uitleg over investeringsplan van $7 mld
Target is van plan om $7 miljard (€6,6 miljard) te investeren. Met het geld wil de keten in 2017 30 winkels volgens een klein format openen. Ook wil Target zijn aanwezigheid vergroten in stadsgebieden en bij school- en universiteitscampussen. Met 2019 wil de keten meer dan 130 kleine winkels in bedrijf hebben. (chainstoreage.com

US: SpartanNash introduceert click & collect
De groothandelaar en retailketen SpartanNash heeft plannen voor een click & collectdienst. Consumenten kunnen online bestellingen plaatsen en deze bij vestigingen van de keten afhalen. SpartanNash werkt voor de ontwikkeling van het online platform samen met het e-commercebedrijf Unata, dat zich heeft gespecialiseerd in IT-oplossingen voor de retailsector.
Klik hier om meer te lezen op groceryheadquarters.com

Retailketens kunnen verspilling aanpakken met verbeterde labels
Britse retailers kunnen per jaar mogelijk zo'n 350.000 ton aan voedselverspilling tegen gaan door de weergave van houdbaarheidsdata op labels en verpakking aan te passen. Dat blijkt uit onderzoek dat is uitgevoerd door de organisatie WRAP. Het onderzoek is gebaseerd op statistieken van 9.000 verschillende voedingsproducten en van 78 supermarkten in Engeland, Wales en Schotland. WRAP maakt van de informatie van het onderzoek gebruik om te werken aan de doelstellingen van het Courtauld Commitment 2025-plan, dat is gericht op minder verspilling en meer duurzaamheid in de leveringsketen. (letsrecycle.com
Publicatiedatum: