Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Stichting Max Havelaar lanceert Kromme Kieswijzer

Stichting Max Havelaar lanceerde op 1 maart de Kromme Kieswijzer. Via stellingen kunnen consumenten er achter komen of de supermarkt waar ze hun dagelijkse boodschappen doen voldoende eerlijk verhandelde bananen verkoopt. Vinden ze dat hun supermarkt alle bananen volgens eerlijke handelsvoorwaarden zou moeten inkopen, dan kunnen ze de supermarkt dat laten weten.

Bananen zijn het meest gegeten fruit in Nederland. We eten jaarlijks ruim 720 miljoen bananen, zo'n 42 bananen per persoon. Gezond en vaak ook goed betaalbaar. Onderzoeken uit Duitsland (Oxfam) en de UK (Bananalink) laten echter zien dat lage bananenprijzen uiteindelijk voor rekening komen van bananentelers en arbeiders aan het begin van de handelsketen. Zij leven en werken onder slechte omstandigheden.

In de filosofie van Stichting Max Havelaar kunnen telers en arbeiders alleen werken aan betere leef- en werkomstandigheden als er in de keten prijzen worden betaald die dat mogelijk maken. In de praktijk is het volgens de stichting onduidelijk welke prijs er via de supermarkt bij telersorganisaties en plantages terechtkomt. Daarom pleit Max Havelaar ervoor dat er naast strenge milieu- en sociale eisen voor de bananentelers, ook harde eisen worden gesteld aan de prijzen waar tegen bananen worden ingekocht. Eerlijke handelsvoorwaarden zouden de norm moeten zijn, niet de uitzondering.

Daarom lanceert Stichting Max Havelaar vandaag de Kromme Kieswijzer. Een online tool waarmee consumenten via stellingen kunnen ontdekken of eerlijk verhandelde bananen bij hen passen en hoeveel hun supermarkt er verkoopt. Vinden ze dat hun supermarkt alle bananen volgens eerlijke handelsvoorwaarden zou moeten inkopen, dan kunnen ze de supermarkt dat laten weten.

PLUS, SPAR en Marqt 100% overgeschakeld
Met de Kromme Kieswijzer wil Max Havelaar supermarkten aansporen alle bananen volgens eerlijke handelsvoorwaarden in te kopen. Supermarkten PLUS, SPAR en Marqt wijzen hierin de weg. Zij kopen al hun bananen volgens eerlijke handelsvoorwaarden in, herkenbaar aan het Fairtrade-keurmerk. Van alle bananen in Nederland wordt 18 procent ingekocht volgens de eerlijke handelsvoorwaarden van het keurmerk. Dat is te weinig en moet omhoog, vindt Max Havelaar.

Eerlijke prijzen in inkoopbeleid
Handelaren die volgens Fairtrade voorwaarden werken worden verplicht om, naast een minimumprijs, per doos bananen (18,14 kilo) één dollar extra te betalen aan telerorganisaties en plantages. Cijfers van Fairtrade International laten zien dat telers via deze Fairtrade ontwikkelingspremie jaarlijks in totaal 19 miljoen euro extra kunnen investeren in verbetering van hun situatie.

Bron: Stichting Max Havelaar
Publicatiedatum: