Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Leclerc begint bezorgdienst

Omzet bio-supermarkt NaturéO stijgt 42%

Frankrijk: Omzet NaturéO stijgt met 42%
De Franse biologische keten NaturéO had in 2016 een omzetstijging van 42% tot €92 miljoen. De keten opende 11 nieuwe vestigingen, waarmee het totale netwerk neerkomt op 30 locaties. NaturéO is van plan om in 2017 nog eens zo'n 20 vestigingen te openen. De keten viert dan tevens zijn tienjarig jubileum. (esmmagazine.com)

Walmart: toename in omzet in Mexico en China
De internationale sector van Walmart heeft een omzettoename gezien van 3,0%. Bij tien van de elf regio's waar Walmart actief is was er sprake van een positieve vergelijkende winkelomzet. De meeste groei vond plaats in Mexico en China, waar de vergelijkende winkelomzet toenam met respectievelijk 7,3% en 2,3%. Onlangs tekende Walmart een contract voor samenwerking met JD.com, waardoor China een belangrijk focuspunt voor de retailgigant blijft. (igd.com)

Canada: METRO neemt gedragscode aan

De Canadese retailer METRO gaat nieuwe richtlijnen voor een verantwoord aanschafbeleid aannemen in de vorm van de gedragscodes Responsible Procurement Framework en Supplier Code of Conduct. Met deze twee initiatieven kan METRO sociaal verantwoorde producten aan zijn consumenten leveren. Tegelijkertijd kan METRO hierdoor beter zijn verwachtingen communiceren naar zijn leveranciers en problemen in de leveringsketen aanpakken. De richtlijnen van het Responsible Procurement Framework zullen eerst worden toegepast bij de supermarktactiviteiten van METRO en vervolgens in de komende jaren in de andere segmenten van het bedrijf worden verwerkt.. (eprretailnews.com)

Lidl installeert nieuw koelsysteem voor Spaans DC

Lidl gaat bij zijn grootste logistieke centrum van Europa gebruik maken van een NH3/CO2-koelsysteem van Cofrico. Het bedrijf Cofrico ontwerpt, installeert en onderhoudt koelsystemen in Spanje, Frankrijk en Marokko. Lidl heeft Cofrico gevraagd om een systeem te ontwerpen voor het distributiecentrum in Alcalá de Henares in Spanje,dat een oppervlak heeft van 12.000 vierkante meter. (ammonia21.com)

E.Leclerc begint bezorgdienst in Slovenië
De Franse retailketen E.Leclerc heeft zijn online platform in Slovenië uitgebreid met een bezorgdienst. De keten maakte in deze regio al gebruik van een click & collect-dienst, dat nu op twee locaties in Rudnik en Moste een afhaalpunt heeft. De bezorgdienst maakt gebruik van het bedrijf DPD Slovenia, dat onderdeel is van de DPD Group. De DPD Group bezorgt per dag 3,6 miljoen bestellingen in meer dan 230 landen. (esmmagazine.com)

Shoprite-directeur trekt lering uit afgeketst overleg met Steinhoff
Christo Wiese, de voorzitter van de raad van bestuur van Shoprite Holdings Ltd., zegt de deur opten te houden voor een toekomstige samenwerking met Steinhoff International Holdings NV. Ondanks dat de gesprekken voor een mogelijke fusie zijn stukgelopen, zegt Wiese dat beide bedrijven meer over elkaar hebben geleerd. (Bloomberg)

Alibaba werkt samen met Bailian
Alibaba is een partnerschap aangegaan met Bailian. Bailian is een grote Chinese supermarktketen met een netwerk van 4.700 vestigingen. Door de samenwerking kan Alibaba traditionele retail met e-commerce integreren. Door de beste eigenschappen van beide bedrijven te combineren kan er een aantal nieuwe technologische initiatieven worden opgezet. Zo wordt er samengewerkt bij het ontwerpen van nieuwe winkelformats, die gebruik maken van online bestelsystemen. (retail-week.com)

Canada: Wal-Mart focust op lage prijzen
Wal-Mart Canada Corp. gaat weer meer gebruik maken van vaste lage prijzen. Dit prijsbeleid was vroeger een van de pijlers van het verdienmodel van de keten. In de afgelopen jaren werd er echter meer gebruik gemaakt van tijdelijke kortingsacties, waarna de prijzen weer werden verhoogd. "We gaan voor een periode van minstens zes maande de prijzen permanent verlagen. Dat is tenminste permanent in zoverre dat dit mogelijk is met betrekking tot inflatie en deflatie," aldus CEO Tappenden. (theglobeandmail.com)

VS: Label Insight werkt samen met Albertsons
Label Insight gaat samenwerken met Albertsons, Conagra Brands, Reily Foods en King's Hawaiian. Op deze manier kunnen deze ketens met behulp van SmartLabel een transparanter beleid voeren. Er is steeds meer vraag vanuit de consument voor meer transparantie bij producten. Een onderzoek uit 2016 laat zien dat de informatie op de verpakking op zich zelf voor veel consumenten niet genoeg is. (fooddive.com)

VS: Jet.com verkoopt huismerkproducten van Wal-Mart
Jet.com heeft producten van het huismerk van Wal-Mart opgenomen in het assortiment. De merken zijn onder andere Great Value, Equate en Sam's Choice. De distributiecentra van Jet.com, waarvandaan online bestellingen worden geleverd, hebben nu een lijn lopen naar Wal-Mart. De nieuwe ontwikkeling is een gevolg van de overname van Jet.com door Wal-mart van vorig jaar. De overname had een waarde van $3,3 miljard (€3,12 miljard) en moet tegenwicht bieden tegen de online concurrentie van Amazon. (Bloomberg)

Walmart koopt terrein voor nieuw DC in Florida
Walmart maakt meer werk van zijn distributienetwerk aan de oostkust. Het bedrijf heeft een nieuw stuk land in het midden van Florida van 110 hectare overgenomen, dat bestemd is voor faciliteiten voor koelopslag. In eerste instantie zou er slechts een terrein worden gekocht van 53 hectare. Walmart heeft verder niets bekend gemaakt of het grotere stuk land van invloed is op de plannen voor het distributiecentrum, dat een oppervlak zou krijgen van 55.700 vierkante meter. (delimarketnews.com)

Walmart China wil 40 nieuwe winkels openen
Walmart Stores is van plan om dit jaar in China tussen de 30 en 40 nieuwe vestigingen te openen. Daarbij zijn tot vijf nieuwe Sam's Club-vestiging inbegrepen. Walmart wil in China nieuwe retailmodellen ontwikkelen, die aansluiten op het veranderende consumentengedrag. Walmart China gaat RMB300 miljoen (€41,3 miljoen) investeren in het moderniseren van ongeveer 50 bestaande winkels en het verbeteren van de leveringsketen. (insideretail.asia)

Maxima LT introduceert laagste-prijsgarantie
Maxima LT, de Litouwse tak van Maxima Grupé, is begonnen met een campagne onder de naam "Mažos Kainos Garantija" (laagste-prijsgarantie). De keten gaat kortingen geven voor 1.000 producten. Als een van de producten bij de concurrent goedkoper te vinden is, verlaagt Maxima de prijs van dit product. (esmmagazine.com)

Ondanks hoge omzet minder uitbreiding in Nigeria voor Shoprite
Klik hier om het artikel te lezen.

Online supermarktsector van Singapore in 2020 verdrievoudigd
Uit nieuw onderzoek van IGD blijkt dat de online supermarktsector in Singapore een opmars maakt. Naar verwachting zal met 2020 deze sector zijn verdrievoudigd. De waarde zal toenemen van $130 miljoen tot $500 miljoen (€123,0 miljoen tot €472,9 miljoen). Het online segment beslaat nu 1,2% van de totale supermarktsector van Singapore. Dit aandeel zal volgens de prognose met 2020 uitlopen tot 4%, met een jaarlijkse groei van 39%. (sbr.com.sg)

Portugal: Jerónimo Martins heeft omzettoename van 7,2% in 2016
De Portugese retailer Jerónimo Martins had in 2016 een toename in like-for-like-omzet van 7,2%. De groepsomzet kwam neer op €14,6 miljard, wat 6,5% meer is dan in 2015. De omzet nam bij alle vijf de merken van Jerónimo Martins toe. De Poolse merken Biedronka en Hebe hadden respectievelijk een groei like-for-like omzet van 9,5% en een groei in totale omzet van 27,5%. Bij de Portugese keten Pingo Doce nam de like-for-like omzet met uitsluiting van brandstof toe met 1,2%, terwijl bij de eveneens Portugese keten Recheio de like-for-like-omzet toenam met 5%. De omzet van de Colombiaanse keten steeg met 110,2%. De netto winst kwam neer op €593 miljoen, wat ten opzichte van 2015 een toename was van 14,5%. Hierbij werd het gevolg van de verkoop van de dochteronderneming Monterroio buiten beschouwing gelaten. (esmmagazine.com)

Zuid-Afrika: Massmart heeft toename in jaarwinst van 16%

De Zuid-Afrikaanse retailer Massmart had een toename in jaarwinst van bijna 16%. Het bedrijf wist zijn kosten beter te controleren en had een aantal winkels gesloten die minder goed winst draaiden. De omzet van voedingsmiddelen steeg met 11,7%, terwijl de omzet van algemene waren toenam met 1,5%. (Reuters)


Publicatiedatum: