Je krijgt deze pop-up te zien omdat dit de eerste keer is dat je onze site bezoekt. Krijg je deze melding altijd te zien dan heb je je cookies uitstaan en zullen die blijven verschijnen.
U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).
Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken. Bedankt!
Je ziet deze popup omdat dit de eerste keer is dat u de site betreed. Als u dit bericht blijft krijgen zet dan alstublieft uw cookies aan
Veranderende trends en uitdagingen voor de Amerikaanse aardappelsector
Er is een verandering te zien in de gezondheidsgewoontes van mensen in de Verenigde Staten. Ze houden zich bijvoorbeeld aan low carb diƫten. Hierdoor is de vraag naar aardappelen in heel de wereld toegenomen en gaan de opvattingen over de groenten veranderen. Dit vertelt Blair Richardson, directeur van Potatoes USA.
Richardson: "We hebben de laatste jaren een onderzoek uitgevoerd. Hieruit blijkt dat het beeld dat klanten van de aardappel hebben, langzaam verbetert. We zeggen niet alleen dat het prima is om aardappelen te eten maar we gebruiken het onderzoek dat de Alliance for Potato Research & Eduction group en wijzelf samengesteld hebben. Dit onderzoek geeft aan dat we zelfs meer aardappelen moeten eten.
Bruce Huffaker is uitgever van North American Potato Market News. Volgens hem is er nog een andere oorzaak voor de toenemende vraag naar aardappelen. Hij zegt dat er veel competitie te zien is in de fritessector. Veel landen vechten om een belangrijke positie op de markt. Huffaker: "De mondiale vraag naar frites groeit hard. Europeanen grijpen dit met beide handen aan." De laatste 10 jaar hebben fritesproducenten in noordwest Europa (vooral Belgiƫ) 80% van de groei van de mondiale markt in beslag genomen. Dit kwam door het agressieve prijsbeleid, de munteenheid en transportvoordelen.