Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Kou, schoolvakanties en lage AGF-prijzen treffen Poolse bananenmarkt

Lage temperaturen, schoolvakanties en lage AGF-prijzen hebben een negatief effect op de huidige bananenmarkt in Polen. "De kou, met temperaturen van -3/-4 graden, doet de bananenafzet geen goed. Daarnaast hebben veel regio's in Polen momenteel schoolvakantie wat eveneens nadelig is voor de bananenverkoop. Bananen zijn één van de populairste producten die ouders hun kinderen mee naar school geven en dat merken we momenteel," legt Dominika Wiacek van Fresh World uit. Dominika vertelt dat de huidige groentenprijzen zo laag zijn dat consumenten geneigd zijn meer groenten dan fruit in te slaan. Bij veel retailketens zijn groenten momenteel dan ook in de aanbieding. Als de consument dan toch voor fruit koopt, valt de keuze volgens Dominika veelal op appelen aangezien deze laag geprijsd zijn. 

Het is niet ongebruikelijk dat de bananenprijzen in deze periode stijgen. De prijzen voor gele bananen uit Ecuador stegen in week 6 aanzienlijk naar €9,95-€10,43. In week 7 liepen ze nog hoger op naar €11,37-€11,85 FOB en er wordt rekening gehouden met een verdere prijsstijging. "Importeurs en producenten hopen in deze periode extra inkomsten te genereren om de verliezen gedurende de tweede helft van het jaar te compenseren, wanneer de prijzen lager en stabieler zijn. Het feit dat de prijssituatie van gele bananen niet tot uitdrukking komt op de Poolse markt bemoeilijkt de zaak nog verder," legt Dominika uit.

Baby en rode bananen geen niche in Centraal-Polen
In reactie op een onlangs verschenen artikel van FreshPlaza waarin geschreven werd dat baby en rode bananen een nicheproduct zijn in Polen, antwoordt Dominika dat Fresh World deze variëteiten een aantal jaar geleden met veel succes op de Poolse markt heeft geïntroduceerd. De producten zijn inmiddels vrij algemeen geworden in de regio rond Warschau.

"In Centraal-Polen is de bevolking welgestelder (met name rondom Warschau) en eerder geneigd nieuwe producten te kopen dan in overige Poolse regio's. Babybananen zijn een verfijnd product en ook rode bananen vallen bij de consument in de smaak vanwege hun uiterlijk en lichte frambozensmaak. Sinds we deze producten op de markt hebben gebracht, leveren we ze wekelijks aan grote retailketens en we hebben regelmatige aanbiedingen om hun populariteit nog verder te vergroten," vertelt Dominika tot slot.

Voor meer informatie:
Dominika Wiącek
Freshworld
Tel: +48 22 33 76 334
Fax:+48 22 33 76 245
Publicatiedatum: