Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Mark O’Sullivan:

“We zullen zien welke uitdaging Brexit brengt”

Tholen - De Britse bananenteler en importeur Banabay voegt dit jaar drie producten aan het assortiment toe. Naast de bananen en ananas, waar het bedrijf groot mee werd, stapt het bedrijf in de avocado's, limes en mango's. De uitbreiding van het consument past "binnen wat de klanten van ons verwachten," motiveert Mark O'Sullivan, managing director van Banabay.

"We geloven in deze producten," vervolgt Mark. "Met de uitbreiding van het assortiment kan het bedrijf seizoenschommelingen beter opvangen. Ook levert het een jaarrond een consistent patroon op. De drie lucratieve exoten zijn een natuurlijke toevoeging aan het assortiment." Het Britse bedrijf werd in december 2012 opgericht en zit nog vroeg in de groeicurve. "We moeten nog veel werk verzetten en willen voorzichtig diversifiëren." Europa, China en Korea zijn de belangrijkste afzetmarkten voor de producten. "We verkopen per container en via Rotterdam per pallet."


Mark O'Sullivan, managing director van Banabay.

Limes, mango's, avocado's
De Persian limes worden ingevoerd uit de Dominicaanse Republiek, Peru, Brazilië en Mexico. Voor de mango's is er keuze uit Kent, Tommy en Keitt uit Ecuador, Mexico, Dominicaanse Republiek, Costa Rica, Peru en Colombia. Voor de aanvoer van de steeds populairder wordende avocado's werkt Banabay samen met telers in Dominicaanse Republiek, Colombia en Mexico. Semil 34, Hass en Carla zijn de drie rassen die geleverd kunnen worden door Banabay.

"We doen alles binnen het team," legt Mark uit. "Dat drukt een kwaliteitsstempel op alles." Het betekent ook dat er gefocust moet worden op de producten. "Grote bedrijven hebben een groot budget voor projecten. Wij moeten creatief zijn en wijs omgaan met een beperktere budget." Voor de nieuwe producten wordt eenzelfde model gebruikt als voor de bananen. Banabay heeft geen eigen rijpfaciliteiten. "We werken samen met gespecialiseerde bedrijven die dat voor ons kunnen doen."

Bananen en Brexit
"In de tweede helft van het jaar willen we ook bevroren chocoladebananen op de markt brengen. Dat is een totaal ander concept. We zijn nog druk met ontwerpen van het merk, de verpakking en de marketingstrategie."

Na het Brexit-referendum brak een onzekere tijd aan voor de Britse bedrijven. Ook Banabay ontkomt daar niet aan. "De impact van de Brexit is nog niet zeker, we zitten nog in een vroeg stadium. Artikel 50 is nog niet in werking gezet," vertelt Mark. "Daarnaast is de pond in waarde gestegen ten opzichte van de dollar, wat eigen uitdagingen met zich mee brengt." Die zorgen zijn ook voelbaar op de wereldmarkt, maar Mark blijft positief. "We zullen zien welke uitdaging de Brexit brengt. Er zijn altijd uitdagingen in de markt, maar als exportbedrijf zoeken we naar een model dat goed werkt voor ons en onze klanten. Ecuador werkt bijvoorbeeld met weekprijzen, terwijl Costa Rica en Colombia meer met contracten werken. Dat vraagt om een verantwoordelijke en flexibele aanpak." Dit jaar opende ook een nieuwe exportonderneming in Ecuador: CBC Fruit. CBC is opgezet om de controle van Banabay op de keten van plantage tot haven te verbeteren.

Meer informatie:
BanaBay
Mark O'Sullivan
+44 1210392 8756
+44 7799 347 087
mark.osullivan@banabay.com
www.banabay.com