Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Studie Vlerick Business School:

'Detailhandel Benelux laat veel groeikansen liggen'

De detailhandel in de Benelux kan voor zowel consumenten als het bedrijfsleven meer betekenen als er een interne markt voor de drie landen zou worden opgezet. Zo'n interne markt zou tegen 2025 zo'n 95.000 banen, 36.000 nieuwe bedrijven en 23 miljard euro extra omzet kunnen opleveren, blijkt uit een studie van de Vlerick Business School in Gent. Consumenten zouden profiteren van een groter aanbod en scherpe prijzen.

In het onderzoek staat dat niet alleen verschillen in wetgeving, territoriale leveringsbeperkingen en beperkte financieringsmogelijkheden, maar ook culturele gevoeligheden handelaren in België, Nederland en Luxemburg ervan weerhouden fysieke en online winkels in hun buurlanden te beginnen. Uit een enquête onder Nederlandse detailhandelaren bleek bijvoorbeeld dat slechts 3 procent een webwinkel heeft die gericht is op niet-ingezetenen, terwijl daar wel vraag naar is. Het onderzoek werd in opdracht van de drie Benelux-premiers Charles Michel, Mark Rutte en Xavier Bettel uitgevoerd in het kader van hun in 2015 opgestelde 'Actieplan voor banen en groei'. De studie is gepresenteerd op de EU-ambassade van Nederland in Brussel.

Bron: Nu.nl
Publicatiedatum: