Duitsland: trend naar gezond snacken begint pas
In het afgelopen jaar kochten de Duitsers per persoon 88,7 kg fruit voor 180,78 euro. Appelen en bananen waren daarbij favoriet. Verse groenten kochten zij 71,7 kg per persoon voor 173,54 euro. Zoals altijd was daarbij de tomaat favoriet. Wortelen en uien volgden op de tweede en derde plaats.
De 'Deutsche Gesellschaft für Ernährung' meldt in haar dertiende voedingsrapport echter een verdere afname van de groenten- en fruitconsumptie. Reclamemaatregelen lijken niet aan te komen bij de consument. Dieter Krauß, voorzitter van de 'Deutsche Fruchthandelsverband', zei hierover op de Fruit Logistica in Berlijn: "Het probleem is dat groenten en fruit niet de plaats innemen die ze in zouden moeten nemen." Appelen, peren en kool zijn "gewoon niet sexy genoeg". De levensmiddelenhandel neemt echter haar verantwoordelijkheid en moderniseert haar versafdelingen. De branche zou verder moeten werken aan emotie en reclametrends binnen deze productgroep.
Groenten en fruit worden inmiddels op de meest uiteenlopende manieren aan de man gebracht - als verwerkte producten en bijvoorbeeld 'to go'. Ook gezondheidsbewuste personen binnen de social media zorgen voor de verspreiding van een positief imago. Hans-Christoph Behr van de 'Agrarmarkt Informations-Gesellschaft' (AMI): "Men zou de consumptie echter niet naar de 'kilomentaliteit' moeten meten, dat is misleidend. Groenten en fruit zijn namelijk geen massaproducten". Zo zijn bessen de nieuwe trend. Deze worden echter niet in enorme hoeveelheden door de consument gegeten. Ook de slim verpakte snoeptomaten voor onderweg en de picknickappelen beginnen langzaam de consumenten te veroveren.