Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

25 jaar Max Havelaar

25 jaar geleden werd de Zwitserse Max Havelaar-stichting opgericht. Wat in 1992 met de lancering van koffie uit eerlijke handel begon, is tegenwoordig voor veel mensen in Zwitserland een centraal onderdeel van hun dagelijkse consumptie. De Zwitsers consumeren zelfs de meeste fairtradeproducten ter wereld.

De Max Havelaar-stichting zet zich sinds 25 jaar in voor telers en hun werknemers in ontwikkelingslanden. Daarbij staan duurzame teelt, coöperaties en kennis over goede teeltmethodes centraal. Fairtradeproducenten ontvangen een betere prijs en de premie geeft hen de mogelijkheid om eigen projecten te realiseren die hen en de samenleving ten goede komen. Van fairtrade profiteert dus iedereen.

Tegenwoordig profiteren meer dan 1,6 miljoen telers in 74 landen van het fairtradesysteem. Hiervan houdt meer dan de helft zich bezig met de koffieproductie. In Zwitserland zijn er meer dan 2400 fairtradeproducten verkrijgbaar: van bananen uit Ecuador en rozen uit Kenia tot aan katoen uit India en goud uit Peru. Elke Zwitser koopt jaarlijks voor gemiddeld 62 Zwitserse frank (58,29 euro) fairtrade producten. In totaal wordt er in het land daarmee jaarlijks voor meer dan 500 miljoen Zwitserse frank (470,06 miljoen euro) aan fairtrade producten geconsumeerd.

De Max Havelaar-stichting werd op 14 februari 1992 door de zes Zwitserse hulporganisaties Swissaid, Fastenopfer, Brot für Alle, Helvetas, Caritas en Heks opgericht, samen met de importcoöperatie OS3 (tegenwoordig 'claro fairtrade') en de wereldwinkelbeweging. De dalende wereldmarktprijzen voor koffie waren de reden hiervan. Met een campagne werd de Zwitserse bevolking erop attent gemaakt dat het werk zich steeds minder loonde voor kleine telersgezinnen in ontwikkelingslanden.
Publicatiedatum: