Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Bio krijgt kleur op Biofach 2017

Tholen - Dat de BIOFACH op steeds meer belangstelling kan rekenen blijkt ook dit jaar weer. Met 109 exposanten heeft Nederland de op vier na grootste afvaardiging, na gastland Duitsland, Italië, Frankrijk en Spanje. Een recordaantal. Het Hollandse Paviljoen was dan ook in een mum van tijd volgeboekt. Ook elders op de beursvloer was het een drukte van belang. Vandaag loopt de beurs ten einde.

Toenadering bio en conventioneel
Lange tijd stond de kleur groen garant voor producten van biologisch origine. Dat bood een zeker onderscheidend vermogen, maar creëerde tegelijkertijd ook een zekere afstand tot producten van niet-biologische makelij. Helder afgebakende kaders schepten duidelijkheid. Van dat principe lijkt nu definitief te zijn afgestapt. De productiewijze van conventionele producenten wordt steeds 'biologischer', terwijl de biologische sector juist toenadering zoekt tot het gangbare circuit als het gaat om verpakkingskeuze en positionering binnen het schap. In de biosector heeft de kleur groen plaats gemaakt voor elk denkbare kleur binnen het kleurenspectrum.

'Bioplus' geeft meerwaarde
Maakt dat bio en conventioneel geen eenheidsworst? Enerzijds maakt het dat bioproducten makkelijk voor het oprapen liggen. De barrière valt weg omdat zulke producten bij retailers makkelijker opgaan in het totaalassortiment. Zo zijn bepaalde productgroepen bij Albert Heijn bijvoorbeeld uitsluitend biologisch verkrijgbaar, zoals knoflook, en worden deze tussen conventioneel product uitgestald. Tegelijkertijd bestaat hierdoor de vrees dat bio zijn herkenbare gezicht verliest.


Eerik Schipper van certificeringsinstantie Control Union

Maar ook de biosector staat niet stil. "Om onderscheidend te blijven, kan de biosector de status quo niet verder blijven handhaven", aldus Eerik Schipper van certificeringsinstantie Control Union. "Bio groeit, maar de conventionele sector kijkt over de schouders mee. Het biolabel alleen is niet meer voldoende. Je ziet daarom dat biobedrijven in hun uitingsvormen steeds meer hun sociaal-maatschappelijke karakter benadrukken. Betere werkomstandigheden voor productiemedewerkers, initiatieven om de ecologische voetafdruk te verlagen, allemaal factoren die bio meerwaarde geven. Noem het 'bio plus'."



Back to the basics
Een ander opvallende gewaarwording is de hang naar oorsprong. Binnen de wereld van foodbloggers zijn woorden als paleo, Ayurveda en mindfulness al langere tijd gemeengoed, termen gericht op het herstel van een natuurlijke balans. Dat gedachtegoed komt binnen het aanbod (bewerkte) AGF-producten steeds meer tot uiting. Zo stimuleren telers en handelaren de proactieve gezondheidsvoordelen van producten als kurkuma en gember, een trend die vorige week ook al opviel op de Fruit Logistica in Berlijn. Binnen de bewerkte AGF-producten is 'Free from' bezig aan een opmars en wordt steevast gezocht naar een optimale smaakervaring met zo weinig mogelijk middelen.

Aanstaande maandag volgt een fotoreportage van de Nederlandse AGF'ers op BIOFACH 2017.