Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Spanje: jaarrond blauwe bessenteelt via EarlyBlue project

De laatste vier jaar is Soloberry betrokken geweest bij het EarlyBlue project dat gericht is op Australische blauwe bessenrassen die nauwelijks koude uren vereisen waardoor de struiken onder de juiste omstandigheden doorlopend bessen produceren. 

"Als het weer het toestaat, verwachten we in sommige regio's jaarlijks twee keer te kunnen oogsten. Dit seizoen is de oogst van de vroege EarlyBlue rassen in november begonnen," legt José Ollero uit, technisch directeur van Soloberry.



Tot nu toe bestaan er vijftien rassen, waarvan er slechts vijf gekozen zijn vanwege hun vroege bloei, goede houdbaarheid, uiterlijk en smaak. Zij moeten het op de markt opnemen tegen importfruit uit Zuid-Amerika. Volgens Ollero bereikte de Spaanse blauwebessenproductie in de maanden april en mei zijn piek, met rassen zoals Star, waardoor er een overaanbod op de markt ontstaat. In de maanden februari, maart en juni ontstaan er juist gaten in de markt. Om deze reden richten wij ons op vroege rassen die hoge prijzen en goede winstmarges opleveren. Bovendien denken we dat de vraag in Europa fors zal blijven stijgen."

Ollero is van mening dat de retailprijs van blauwe bessen in sommige periodes te hoog is, wat momenteel de grootste beperking van de categorie is. "Zodra we de productiekosten omlaag kunnen brengen, zal de afzet een vlucht nemen," vervolgt Ollero. "De focus op de Spaanse markt is de volgende stap. We hebben gemerkt dat het product in de smaak valt bij de Spaanse consument. Ik denk dat de consumptie nog aanzienlijk zal groeien, met name onder kinderen," aldus Ollero.
 
Tijdens Fruit Logistica maakte Rachel Montague-Ebbs van Soloberry, de toekomstplannen voor EarlyBlue bekend dat al geregistreerd is als handelsmerk. Het merk zal tijdens de vakbeurs Fruit Attraction in oktober gepresenteerd worden.


Voor meer informatie:
Juan José Ollero
Soloberry
T: +34 633 601 582
ollero@soloberry.es
www.soloberry.es
Publicatiedatum: