Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Nieuwe uitdagingen Zuid-Afrikaanse citrusexporteurs

De export van Zuid-Afrikaans citrus naar de Europese Unie heeft sinds 2012 te maken met extra fytosanitaire maatregelen in verband met Citrus Black Spot. Deze maatregelen hebben de fytosanitaire dienst van het Zuid-Afrikaanse ministerie van Landbouw en Visserij (NPPOZA) onder druk gezet

De Health and Veterinary Audits and Analysis (HVAA) van de Europese Commissie, (voorheen bekend als European Union Food and Veterinary Office (FVO)) heeft in 2015 en 2016 audits uitgevoerd om te beoordelen in hoeverre Zuid-Afrika zich houdt aan de Europese maatregelen. Tijdens beide onderzoeken kwam naar voren dat het NPPOZA niet volledig aan de EU-regels kon voldoen vanwege personeelsgebrek. Het uitvoeren van deze taken en Europese citrusmarkt toegankelijk houden is zonder de juiste middelen dus niet mogelijk.

Verantwoordelijkheid delegeren
Met hun huidige beperkte financiële middelen, heeft de DAFF besloten de verantwoordelijkheid voor de fytosanitaire certificering (inspectie van boomgaarden, pakstations en uitgifte van fytosanitaire certificaten) voor het exportseizoen 2017 te delegeren aan de Perishable Products Export Control Board (PPECB). Dit wordt beschouwd als een haalbare vorm van dienstverlening waarmee het risico op het verlies van de Europese citrusmarkt voorkomen wordt, hetgeen de concurrentiepositie van de sector in gevaar zou brengen.

De Citrus Grower Association (CGA) heeft naar aanleiding van dit besluit zijn zorgen geuit over het feit dat de expertise die de DAFF in de loop der jaren heeft opgebouwd en waardoor de CBS-risico's aanzienlijk zijn beperkt, op deze manier verloren gaat. Er dient een overeenkomst gesloten te worden tussen het CGA en PPECB zodat de kwaliteit van de dienstverlening gewaarborgd blijft.

Hogere kosten
DAFF heeft de sector laten weten dat de kosten €47,60 per boomgaard bedragen en dat de EU fytosanitaire certificaten niet langer in rekening gebracht zullen worden ( in 2016 bedroegen de kosten €13,13 per certificaat). 

Volgens het CGA zijn de kosten veel te hoog en ruim boven het niveau van 2016. "Dit is een serieus probleem. De kosten moeten berekend worden op basis van het aantal hectare en niet per boomgaard, aangezien deze aanzienlijk in oppervlakte kunnen verschillen. Een 'rand per hectare' berekening is eerlijker en transparanter."

De meeste telers hebben werknemers in dienst die proberen gevallen van CBS op te sporen en die hiervoor beloond worden. Er moet een systeem ontwikkeld worden om deze activiteit te erkennen, zodat de kosten minder worden. Telers moeten de kans krijgen zelf verantwoordelijkheid te nemen.

Het CGA is eveneens bezorgd over de ervaring en capaciteiten van PPECB-inspecteurs. "Er is gerichte training en praktijkervaring nodig en er moet een interim-periode komen waarin naar oplossingen gezocht wordt, alvorens overgegaan wordt tot het verwijderen van de boomgaard."
Publicatiedatum: