Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Omzet supermarkten 1,9% gestegen in januari

De supermarktomzet is in januari met 1,9% gestegen naar 2,66 miljard euro (2,61 miljard in januari 2016). Per kassabon werd er in januari 4,6% meer afgerekend (22,07 euro in januari 2016 en 23,09 euro in januari 2017). Maar het aantal bezoeken aan de supermarkten daalde in januari 2017 met 2,6%. Het koudere weer in januari 2017 (meer one-stop shopping) en de hogere versprijzen (in het bijzonder groenten/melk) spelen hier wellicht een rol in.

Zondagomzet blijft stijgen
De zondagomzet is in 2016 met 12% gegroeid doordat steeds meer huishoudens (bijna 7 op de 10) steeds vaker (nu 9,3 keer per jaar) op zondag boodschappen doen in de supermarkt. Bijna driekwart van de zondagomzet komt op zondagmiddag in de kassa. Van de totale supermarktomzet werd het afgelopen jaar 4,6% op zondag gerealiseerd, dit is bijna 1,6 miljard euro omzet. De omzetgroei van de zondag (12%) ligt wel lager dan in de voorgaande jaren.

Er is sprake van een groot verschil tussen de districten qua zondagomzetaandeel. Het omzetaandeel is in de 3 grote steden relatief veel (7,1%) en in het Noorden van het land relatief weinig (2,8%) maar laat sinds 2008 wel in alle regio's een stijgende lijn zien. Onder jonge huishoudens ligt het zondag aandeel hoger (7,5%). Oudere huishoudens besteden relatief het minst op zondag (3,2%). Het generatieverschil is ook zichtbaar in het aankoopgedrag in de avond en online boodschappen.

Jongeren shoppen liever in avonduren
Jongeren geven 16,7% van de supermarktbestedingen na 18.00 uur uit, ouderen 5,7%. De jongeren besteden 4,1% online, terwijl ouderen slechts 1,0% van de uitgaven in de supermarkt in 2016 online hebben gedaan. Ook is er een groot verschil tussen het aankoopgedrag van jongeren en ouderen in de supermarkt. Jongeren besteden relatief veel meer op zondag, in de avond en online boodschappen.

Voor meer informatie:
Joop Holla
GfK
joop.holla@gfk.com
www.gfk.com
M: 06-55323114
Publicatiedatum: