Je krijgt deze pop-up te zien omdat dit de eerste keer is dat je onze site bezoekt. Krijg je deze melding altijd te zien dan heb je je cookies uitstaan en zullen die blijven verschijnen.
U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).
Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken. Bedankt!
Je ziet deze popup omdat dit de eerste keer is dat u de site betreed. Als u dit bericht blijft krijgen zet dan alstublieft uw cookies aan
Maciej Dobrowolski, Fresh World
Gember wint aan populariteit in Polen
Vier jaar geleden was de vraag naar gember nog laag in Polen, met name omdat de gemiddelde consument onbekend was met het product. De bekendheid is de laatste jaren echter sterk gegroeid omdat mensen steeds meer te weten komen over de gezonde eigenschappen van gember.
Evenals in andere Noord-Europese landen neemt ook in Polen de vraag naar gember in de wintermaanden toe. Maciej Dobrowolski van Fresh World vertelt dat de consumptie gedurende de zomer drastisch terugloopt en in september doorgaans weer aantrekt. Afhankelijk van het weer houdt de vraag tot maart/april aan. "Vorig jaar hadden we een koude aprilmaand wat betekende dat de vraag langer aanhield dan gebruikelijk."
Maciej legt uit dat met het groeien van de markt voor gember ook de vraag naar gember van hoge kwaliteit is gestegen. Voorheen was vooral de prijs bepalend in Polen maar nu lijkt hier verandering in te komen.
"Veel bedrijven zijn gember gaan verhandelen zonder over de juiste kennis te beschikken. Schimmel is een probleem om rekening mee te houden bij de handel in gember. Soms wordt er zelfs schimmel aangetroffen in partijen van goede kwaliteit. Het is echter mogelijk het product hiertegen te behandelen maar dan moet dit wel op de juiste manier gedaan worden. Wanneer een product verkeerd behandeld wordt, loopt de kwaliteit terug en daar is zowel de handelaar als de klant de dupe van. Retailers weten heel goed wat zij willen, dus men komt niet weg met het leveren van een slecht product, zoals dat vroeger nog weleens gebeurde," vervolgt Maciej. Fresh World was één van de eerste bedrijven die gember op de Poolse markt verkocht.
Markt afhankelijk van Nederland Nederland heeft een grote invloed op de Poolse markt. Velen dachten dat de prijzen aan het einde van het seizoen hoog zouden zijn, waardoor zij hun voorraden bewaarden. Dit heeft er echter vooral toe geleid dat veel bedrijven bleven zitten met grote volumes gember van slechte kwaliteit met prijsdalingen tot gevolg.
Dit heeft vooral gevolgen gehad voor bedrijven die grote partijen verhandelen en leverde minder problemen op voor importeurs die slechts een paar pallets per maand bestellen. Gember is een zeer speculatief product en we zijn afhankelijk van Chinese bedrijven. "Er zijn Chinese leveranciers die de markt manipuleren door de informatie over hun voorraden achter te houden om zo de prijs op te drijven. We zijn bang dat dat dit seizoen eveneens het geval zal zijn. Hoe meer je bestelt hoe groter de risico's."
Kwaliteitsverlies voorkomen De eerste volumes Chinese gember zijn alweer in Europa aangekomen. De gember die momenteel geëxporteerd wordt, is luchtgedroogd. Fresh World importeert zowel gedroogde als verse gember. "Fresh World heeft de mogelijkheid om de gember te drogen en te herverpakken volgens de wens van de klant. We bieden verpakkingen met verschillende inhoudsmaten aan, van 100 gram tot 5 of 15 kilo. Deze flexibiliteit en het feit dat we ook leveren aan de groothandelsmarkten in buurlanden zoals Tsjechië, Rusland en de Baltische landen geeft ons een voorsprong. Toch is je aanpassen aan de behoeften van je klanten de enige manier om te slagen op de gembermarkt. Met name vanwege het risico op bederf tijdens de opslag waardoor het product onverkoopbaar wordt. Je moet de markt blijven volgen om in te kunnen spelen op de laatste trends," aldus Maciej.
Voor meer informatie: Maciej Dobrowolski Fresh World International Sp. z o.o. Tel: +48 22 33 76 200 Fax: +48 22 33 76 222 Email: info@freshworld.com.pl www.freshworld.pl