Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Eerste bananen uit Suriname via rechtstreekse lijn naar BNFW

"Antwerpen is altijd de grootste bananenhaven gebleven"

Tholen - Op 1 februari werd het containerschip Pointe des Colibris met bananen gelost bij de BNFW in de haven van Antwerpen. Er is onlangs een nieuw contract getekend tussen CMA CGM en FAI, Partner van Greenyard, met een rechtstreekse verbinding naar Antwerpen. Er komen wekelijks nog meer bananen binnen. "We waren al de grootste bananenhaven van Europa, dat zijn we ook gebleven. Enkele jaren geleden verloren we Chiquita aan Vlissingen, maar qua volumes in bananen heeft Antwerpen haar status al die jaren behouden", benadrukt de Antwerpse havenschepen Marc Van Peel. "We zijn blij met deze nieuwe aanloop in de haven. De toename in volumes laat zien dat het goed gaat in de fruitsector. Er worden jaarlijks zo'n 4 miljoen ton bananen naar Europa verzonden, waarvan 1,5 miljoen ton de haven van Antwerpen binnenkomen."


Hein Deprez deelt bananen uit.

Bananensector Suriname groeiende
Ook Hein Deprez van Greenyard was aanwezig. "Vanaf nu worden elke week hier in de haven schepen met gemiddeld 50 containers bananen gelost. Jaarlijks wordt door deze dienst tussen de 50 tot 100.000 ton bananen ontvangen en we verwachten hierin nog een verdere groei. In Suriname is de bananensector groeiende en de volumes zullen de komende jaren naar verwachting toenemen."


Hein Deprez en Marc van Peel.

Hein geeft aan dat deze logistieke flows voor bananen op een efficiënte manier worden georganiseerd. "We zijn ervan overtuigd dat Antwerpen een heel belangrijke logistieke 'hub' is om deze activiteiten te organiseren. We zitten hier in het hart van Europa en kunnen zo snel onze klanten in Europa bedienen. De BNFW kent het product en kan snel inspelen op onze wensen. Het is was een doorslaggevende factor bij rederij DMA CGM en een drijfveer om te zorgen dat bepaalde stromen hier in Antwerpen toekomen." Het schip bevatte met name bananen van het merk Switi uit Suriname.



"Opsteker van formaat"

Een zogeheten direct call vermindert de doorlooptijd in de logistieke keten wat voor bederfelijke goederen zoals fruit en groenten van zeer groot belang is. Het Antwerpse Havenbedrijf is bijzonder tevreden met deze rechtstreekse verbinding op Antwerpen: "De concurrentie met nabijgelegen havens is bikkelhard, zeker in het segment van het fruit. Als we er dan in slagen om extra trafiek voor Antwerpen aan te trekken, is dat een opsteker van formaat die aantoont wat de sterktes van Antwerpen zijn: snelheid, efficiëntie, een goede verbinding met het achterland en de aanwezigheid van retourlading", zegt havenschepen Marc Van Peel.



Kwaliteitscontrole

Van elke lading bananen worden er dozen gecontroleerd bij de kwaliteitscontrole. "Van elke containers doen we staalnames", aldus een medewerker van BNFW. "We hebben een lijst met eisen waaraan de bananen moeten voldoen. Het verschilt ook per klasse. Zo moeten de producten een bepaalde grootte hebben, mogen ze niet te krom zijn en niet te veel 'defecten' hebben. Bananen die geel toekomen worden niet verder behandeld."



Groei in perishables
De Antwerpse haven zag de voorbije jaren een sterke toename van de trafieken van perishables. Alleen al in 2016 werd 9,02 miljoen ton reefervolume behandeld, wat uitgedrukt in TEU (eenheid van containers) een toename van 6,1% betekent ten opzichte van het jaar voordien. Tot voor enkele jaren geleden werden fruittrafieken, zoals bananen, als bulkvolume vervoerd, maar de toegenomen containerisatie zorgt ervoor dat bananen steeds meer in koelcontainers worden verscheept. Containers worden hier niet enkel simpelweg gelost en geladen, in de koelmagazijnen in de haven zorgen de logistieke bedrijven voor tal van meerwaardediensten, zoals kwaliteitscontrole, verpakking en afhandeling van douaneformaliteiten.



NEFWI service
Ook Greenyard kiest met CMA CGM voor een rechtstreekse dienst op Antwerpen. Het schip dat woensdag een eerste maal aanloopt, maakt deel uit van de North Europe French West Indies Service (NEFWI) van CMA CGM. Elke woensdag zullen schepen met een capaciteit van 2.800 TEU aanlopen op de terminal van BNFW aan kaai 212. De schepen lopen omstreeks 6 uur 's morgens de haven binnen, om 14.00 uur van diezelfde dag zetten ze koers naar de volgende bestemming. In die tijd worden gemiddeld 50 containers (goed voor 43.000 bananen/container) gelost, een aantal dat op termijn allicht nog zal toenemen. Daarnaast zullen er ook containers geladen worden. Want een van de troeven van Antwerpen is de aanwezigheid van retourlading. Zo zal een aantal eilanden in de Caraïbische Zee wekelijks voorzien worden van containers met onder meer groenten, fruit, suiker, wijn en bier die in Antwerpen aan boord gaan. De NEFWI service van CMA CGM biedt via hun transhipment hub Pointe à Pïtre tevens ook vele mogelijkheden aan in de niche markten in de Leeward & Windward Islands (Roseau – Bridgetown – Campden Park – Castries – Saint George – Basseterre – Gustavia – Road Town – Charlotte Amelie (St. Thomas), Georgetown (Guyana) & Paramaribo (Suriname). Met hun ruim feeder netwerk in deze regio bieden zij de klanten interessante mogelijkheden aan met zeer korte transit tijden vanuit Suriname, Colombia en Costa Rica, met sterke linken naar Noord-Brazilië.



Voor meer informatie:
www.portofantwerp.com
www.greenyard.group