Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

"Jos Burgers: "Ben je er één van de kudde of weet je je te onderscheiden?"

Het niet druk hebben en toch een hoog rendement realiseren met je bedrijf. Dat wenste Jos Burgers ruim 800 jonge agrariërs toe tijdens de Agrifirm Jongerendag afgelopen januari. "Rustig werken en veel verdienen is immers beter dan het druk hebben en weinig verdienen". Burgers is auteur van managementboeken. "Geld stroomt naar waarde, dat is rendement. Een product of dienst heeft waarde als het zowel schaars is als aantrekkelijk. Een voorbeeld: koeien staan in de wei vaak in een groepje bij elkaar. Koeien van buiten de groep voegen zich erbij. Zij verwachten dat er op die plek veel te grazen is, omdat zich daar de meeste koeien bevinden. Maar dat blijkt niet te kloppen. In plaats van mals gras vinden ze veel verse koeienvlaaien. Maar dat merk je pas als je in de groep staat."

Dit verhaal kun je vertalen naar bijvoorbeeld fruittelers. Ondernemers die allemaal hetzelfde fruit aanbieden zonder zich te onderscheiden of meerwaarde te bieden, hebben een laag rendement. De boodschap van Burgers is dat jonge fruittelers zich moeten afvragen wat hun plaats is in de sector: ben je er één van de kudde of weet je je te onderscheiden? "Zadel jezelf op met een probleem en denk daarover na. Een probleem maakt je creatief. Je gaat er kansen door zien die je normaal niet ziet. Het probleem kan zowel resultaat- als inspanningsgericht zijn. Je kunt bijvoorbeeld een omzetdoel vaststellen. Of je besluit wekelijks een paar uur na te denken over een probleem en er zo oplossingen voor te zoeken."

Bron: NFO
Publicatiedatum: