Je krijgt deze pop-up te zien omdat dit de eerste keer is dat je onze site bezoekt. Krijg je deze melding altijd te zien dan heb je je cookies uitstaan en zullen die blijven verschijnen.
U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).
Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken. Bedankt!
Je ziet deze popup omdat dit de eerste keer is dat u de site betreed. Als u dit bericht blijft krijgen zet dan alstublieft uw cookies aan
India worstelt met online uienverkoop
De Indiase uiensector lijdt nog steeds onder het demonetisatieproces dat op 8 november werd afgekondigd door de Indiase overheid. De uienprijzen staan momenteel laag, op 8 roepies per kilogram (€0,11). Volgens Irfan Kahn van het Indiase exportbedrijf Four Seasons Exports bemoeilijkt het feit dat de demonetisatie samenvalt met het rode uienseizoen de zaken nog verder. "De meeste businesstransacties in India worden nog steeds met contant geld gedaan. Veel van onze klanten waren niet in staat om hun bestellingen te betalen", aldus Kahn.
Het online lanceren van je business is niet per definitie een antwoord op deze problemen. "Exporteren middels online kanalen brengt veel risico met zich mee. Je kunt niet weten of je iemand kunt vertrouwen bij online transacties. Als ik uien in maat 55 bestel, die geschikt zijn voor de markten in het Midden-Oosten, kan ik nog eindigen met kleinere uien. Het zou onze business in gevaar brengen", vertelt Kahn.
Volgens Irfan Kahn is de beste werkwijze toch direct contact met leveranciers. Dit stelt hem ook in staat uien tegen een lagere prijs te kopen. Hij verwacht dat de geldsituatie in India zich binnen drie tot vier maanden zal herstellen.
De belangrijkste markt voor de rode uien van Four Seasons Exports is het Midden-Oosten. Veel landen in deze regio, zoals Saoedi-Arabië, zitten momenteel in een economische recessie. Kahn handelt in Saoedi-Arabië nu alleen met klanten die hij persoonlijk kent. Er zijn grote volumes nodig om winst te maken bij de export naar het Midden-Oosten en er komen grote risico's bij kijken, vooral met de opkomst van Egypte als directe concurrent op de rode uienmarkt.
Om deze reden legt het bedrijf meer de nadruk op alternatieve handelsvormen. Zo werkt het samen met de Spaanse markt voor groene pepers en profiteert het van de huidige lage opbrengst van Spaanse telers, wat het gevolg is van ongunstige weersomstandigheden.
"We werken aan het krijgen van certificaten om onze handel met Spanje en andere Europese markten te stimuleren. We kunnen nu ongeveer 2.000 kg groene pepers per week versturen. Voordat de Spaanse sector in een recessie terechtkwam, waren de prijzen voor pepers ongeveer €656 per 2.000 kg. Door het lage aanbod is deze prijs tot €937 gestegen."
Hoewel de markten in het Midden-Oosten lastiger zijn voor Indiase bedrijven als Four Seasons Export, is Kahn er nog steeds van overtuigd dat Indiase uien een voorsprong hebben op concurrenten. "70% tot 90% van alle uien in de oostelijke markten komen uit India. Onze belangrijkste consumenten in Dubai zijn hotels. Ongeveer 20% van alle klanten in Dubai zijn expats. Mensen uit India die wonen en werken in Dubai zullen altijd voor Indiase uien kiezen", besluit Kahn.
Voor meer informatie: Irfan Khan Four Seasons Exports (India) Mobiel: 00917-829-206-211 E-mail: fourseasonexports01@gmail.com