Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Samenwerking met Royal Arctic Line ontsluit Groenland

Eimskip koopt nieuwe schepen

Eimskip laat twee 2.150 TEU containerschepen bouwen door de Chinese scheepsbouwers China Shipbuilding Trading Company Limited en Guangzhou Wenchong Shipyard Co. Ltd. De investering vraagt 32 miljoen dollar. Naar verwachting kiezen de schepen in 2019 het ruime sop. De rederij werkt nog aan de financiering van de projecten. Royal Arctic Line heeft bij dezelfde scheepswerf een vergelijkbaar schip besteld.

Gylfi Sigfússon, CEO van Eimskip: "We zijn blij dat we een contract voor de nieuwe schepen konden maken. Dit is een belangrijke stap in de vernieuwing en ontwikkeling van onze vloot." De schepen worden gebouwd in de ijsklasse en voldoen aan de Polar Code. De schepen zijn 180 meter lang en 31 meter breed en zijn uitgerust met een TIER III motor. Die motoren zijn ontworpen om de uitstoot van stikstofoxide te verminderen. De schepen zijn groter dan de huidige schepen en zullen ingezet worden in de Noord-Atlantische oceaan. De schepen hebben een lager brandstofverbruik waardoor de kosten lager zijn.

Eimskip en Royal Arctic Line zijn in gesprek over mogelijke samenwerking en delen van capaciteit. De twee partijen tekenden hiervoor een overeenkomst die nog goedgekeurd moet worden door de mededingingsautoriteiten. De overeenkomst met Royal Arctic Line noemt Gylfi een vervolg stap op de lange relatie die de rederijen sinds 1993 hebben. "De ontwikkeling van de havens in Nuuk, Reykjavík en Tórshavn maken het mogelijk dat er grotere schepen naar onze markten kunnen. We gaan er vanuit dat de samenwerking de handel tussen de noordelijke landen zal doen toenemen, met name tussen IJsland en GRoenland, waar de activiteitein beperkt worden door een gebrek aan frequentie en directe diensten."

Verner Hammeken, CEO van Royal Arctic Line: "De samenwerking is en belangrijke stap om Groenland met de wereldmarkt te verbinden. Het geeft kansen voor onze exportklanten om producten in Groenland te verwerken voordat het verscheept wordt naar andere bestemmingen. Klanten kunnen ook direct exporteren zonder een tussenstop in Denemarken."

bron: eimskip.com
Publicatiedatum: