"Over vijf jaar is AH in België verdwenen"
Hij legt uit: "De realiteit momenteel is dat er op het hoofdkantoor heel sterk wordt samengewerkt op holding-niveau, maar aan de andere kant zijn er in België geen rechtstreekse contacten tussen Delhaize en Albert Heijn België. Dat klinkt wat tegenstrijdig, maar dat mag dus pas als die winkels zijn verkocht." Door de fusie van de twee supermarktketens ontstaat een bedrijf met wereldwijd 6500 winkels en een jaaromzet van ruim 54 miljard euro. "De impact zal groot zijn", verwacht Gino. "Vanuit het oogpunt van besparingen zal het assortiment gedeeltelijk op elkaar worden afgestemd en worden 'best practices' onderling uitgewisseld en doorgevoerd. We krijgen minder leveranciers én een verrijking van het assortiment. Misschien gaan ze elkaars huismerk verkopen of komt er een gedeelde nieuwe naam voor de huismerken."
AH België zal verdwijnen
Wat gebeurt er met Albert Heijn België? "Ik verwacht dat beide partijen hun eigenheid zullen behouden in het land waar ze officieel vandaan komen. Dus Delhaize in België en Albert Heijn in Nederland. Er zal veel worden samengewerkt, maar ergens moet een grens worden getrokken door de andere eetcultuur. Maar mijn inschatting is dat AH als winkelformule in België gaat verdwijnen. Veel andere experts delen mijn mening niet, er zijn verschillende visies over. Ik verwacht dat de naam Albert Heijn uit het straatbeeld zal verdwijnen. Over vijf jaar is AH in België van de markt verdwenen."
Voor meer informatie:
Prof. Gino Van Ossel
Retail & Consumer Goods Center
Vlerick Business School
Gino.VanOssel@Vlerick.com
Tel.: +32 9 210 98 67
Fax: +32 9 210 98 75
www.vlerick.com/retail