Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Chileense notensector bundelt krachten

De fusie tussen Chilenut en de Chilean Walnut Commission markeert het begin van een nieuw tijdperk in de Chileense notensector, die terugkijkt op een teleurstellend seizoen met lage prijzen en kleinere volumes. 

Álvaro Jiménez, directeur van Chilenut, legt uit dat de aanvoer uit Chili op een markt kwam die verzadigd was met Amerikaanse product wat resulteerde in lage prijzen bij aanvang van het seizoen. Deze situatie kwam voornamelijk voort uit een gebrek aan coördinatie en informatie. Tegen het einde van het seizoen was de aanvoer krap en verbeterden de marktomstandigheden."
 
"Deze omstandigheden waren voor ons aanleiding om samen te gaan werken," vervolgt Jiménez. "Het is belangrijk om gemeenschappelijke punten in kaart te brengen om zo de voortdurende groei binnen de notensector het hoofd te bieden. Dit is met name van belang voor de categorie walnoten, die op binnenlands niveau inmiddels de op één na belangrijkste categorie is, met een areaal van ruim 40.000 hectare.
 
Jiménez legt uit dat alle sectoren die te maken hebben met een volumestijging en groeiend areaal het moeilijk krijgen zodra nieuwe spelers zich aandienen. Iedereen probeert zijn marktaandeel te vergroten, vaak ten koste van anderen, wat zijn weerslag heeft op de gehele sector. Wanneer de opbrengst daalt, raakt dit iedereen," vervolgt Jiménez.

"Gelukkig kunnen we dit voorkomen omdat we de sector volledig kunnen reorganiseren. "Door met exporteurs en producenten rond de tafel te gaan zitten, kan er overeenstemming bereikt worden over een aanpak voor het seizoen. Het is de bedoeling om alle partijen binnen de sector op één lijn te krijgen door realistische, haalbare doelstellingen te ontwikkelen."

Volgens Jiménez zal de samenwerking met de Chilean Walnut Commission niet alleen de commerciële aspecten en toegang tot nieuwe markten verbeteren maar ook de efficiëntie en kwaliteit van de producten zodat de concurrentiepositie versterkt wordt en de sector winstgevend blijft.

Het nieuwe samenwerkingsverband zal 80% van de Chileense exporteurs en 90% van de producenten vertegenwoordigen, zodat de besluitvorming kan rekenen op de steun van de gehele sector.



 
Publicatiedatum: