Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Goederenspoorlijn tussen China en Verenigd Koninkrijk

De Chinese spoorwegen hebben bekend gemaakt de goederenspoorlijn naar Londen vorige week in gebruik genomen is. De trein rijdt van Yiwu West, in het oosten van China, naar Londen. Het traject heeft een lengte van 7.400 kilometer en het transport neemt 18 dagen in beslag.

De trein doorkruist Kazachstan, Rusland, Wit-Rusland, Polen, Duitsland, Frankrijk en België. Het Verenigd Koninkrijk is het achtste land dat zich aansluit bij de China-Europa goederenspoorverbinding. Volgens het ontwikkelingsprogramma voor de goederenspoorlijn is hiermee een belangrijke stap gezet in de strategische ontwikkeling van de 'One Belt, One Road' (Nieuwe Zijderoutes) strategie, die werd ontwikkeld door Partijvoorzitter Xi Jinping en ruim één miljard euro zal gaan kosten.
De strategie, waartoe in 2013 het initiatief werd genomen, is bedoeld om de bestaande infrastructuur op de oude zijderoutes in Azië, Afrika en Europa te versterken.

Momenteel bestaan er 39 spoorlijnen waarmee 16 Chinese steden verbonden zijn met 12 steden in Europa. Tot juni 2016 reden er al zo'n 1.881 treinen richting Europa en vertrokken er 502 vanaf Europa richting China. De treinen vervoerden onder andere Duitse vleesproducten, Russisch hout, Franse wijn, etc. China verwacht dat de spoorlijn naar Londen de verbindingen tussen China en West-Europa verder zal versterken waardoor de handelsrelaties zullen verbeteren. In 2015 bedroeg het exportvolume van China €2,1 miljard, wat een lichte daling betekent ten opzichte van 2014, toen het exportvolume een waarde van €2,2 miljard vertegenwoordigde. De economische groei in China daalde van 7,3% in 2014 naar 6,9% in 2015, het laagste groeicijfer van de laatste 25 jaar. De 'One Belt, One Road' strategie is gericht op het stimuleren van de handel en economische groei.
Publicatiedatum: