Flinke omzetgroei hippe foodconcepten dankzij millennials
Behalve in de groei van horeca-achtige concepten is deze ontwikkeling ook terug te zien in de omzetgroei van meer luxe producten en convenience gerechten in het foodretailkanaal. De routinematige consumptie staat licht onder druk, terwijl de consumptiemotieven 'gemak' en 'gezellig' flink groeien, ook de komende jaren. Overigens blijft 'routinematig thuis eten' met 46 procent marktaandeel veruit het grootste segment.
Foodretail groeit in buitenshuisconsumptie
De totale foodconsumptie steeg in 2016 met 2,1 procent tot bijna 55 miljard euro. De Out of Home-kanalen groeiden met 2,7 procent en zijn goed voor 33,3 procent van de totale foodomzet. De kanalen die traditioneel op de thuisconsumptie zijn gericht (At Home), groeiden opnieuw minder hard, te weten 1,8 procent. Hun 'maagaandeel' daalde naar 66,7 procent.
Bron: FSIN