Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Fileprobleem België strop voor logistieke sector

"Als de ochtendspits voorbij is, mag je weer bijna aansluiten voor de avondspits"

Tholen - Het fileprobleem in België verergert jaarlijks en steeds meer auto's en vrachtwagens staan dagelijks vast bij Antwerpen of Brussel. "Wat velen onderschatten is dat de kostprijs enorm stijgt door files. Als de gemiddelde snelheid met 5 kilometer daalt, stijgt de kostprijs met 9,17% (Bron UPTR). En dat is de afgelopen vijf jaren gebeurd", vertelt Johan Chrétien van Rejo Fresh uit Roeselare. Hij geeft aan dat het verlies van tijd door files één van de belangrijkste problemen is geworden in de logistieke sector. "Als we spreken over een toenemende kostprijs, gaat het niet alleen meer om diesel. Een vrachtwagen maakt een stuk meer slijtage en andere kosten als hij in de file staat dan tijdens het rijden. Daarnaast betaalt de klant niet voor files. Het is dus een extra en stijgende kostenpost."


Johan Chrétien vertelt dat het cijfer van de stijgende kostprijs niet uit de lucht is gegrepen. "Op initiatief van UPTR heeft het ITLB dit jaar berekend wat de impact is van een gemiddelde snelheidsverlaging op de kostprijs. De economische resultaten zijn alarmerend!" (Bron: UPTR maart/april)

Geen JIT-levering meer - veel halve vrachtwagens
Er is veel veranderd in enkele jaren. "Op tijd producten afleveren bij de klant was vijf jaar geleden nog vrij goed in te plannen, maar tegenwoordig weet je het niet meer zeker", vervolgt hij. "Je kunt als bedrijf geen just-in-time-levering meer garanderen. Als we een route plannen weten we soms ook niet of we nu het beste via Antwerpen of Brussel kunnen gaan. Als de ochtendspits voorbij is mag je weer bijna aansluiten voor de avondspits. Daarnaast zijn ze steeds vaker aan de weg bezig en moet er worden uitgeweken. Dat is met vrachtwagens ook niet altijd even makkelijk. Zeer frustrerend." Volgens hem is de Belgische overheid al lang bezig met het zoeken naar een oplossing. "Maar die is tot nu toe nog niet gevonden." Is er wel een oplossing? "Feit is dat het Belgische wegennet moet worden aangepakt en dat lijkt me een eerste belangrijk punt. Daarnaast moeten vervoerders meer samenwerken. Er rijden nog te veel half geladen vrachtwagens, die makkelijk samengevoegd kunnen worden."


De bizarre situatie in Vlaanderen op donderdagmorgen 20 oktober 2016 om 08:30 uur.

Personeel
Door het fileprobleem worden ook andere zaken moeilijker. "Het legt ontzettend veel druk op de chauffeur. De druk komt natuurlijk eerst bij mij op de afdeling planning terecht, maar dat wordt daarna meteen doorgegeven aan de chauffeur. Hij wil op tijd zijn vracht afleveren bij de klant en dat is lang niet altijd mogelijk. Daar is niet altijd evenveel begrip voor en dat maakt zijn beroep extra stressvol."

Voor meer informatie:
Johan Chrétien
Rejo Fresh
Oostnieuwkerksesteenweg 101
8800 Roeselare
Tel.: 051/25.44.72
Fax: 051/25.44.73
www.rejofresh.be