Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Overzicht wereldmarkt granaatappelen

De granaatappelmarkt lijkt er goed voor te staan. De vraag naar het fruit stijgt. Israël profiteerde van een lege Europese markt, Spaanse telers investeren in uitbreiding van het areaal en het Italiaanse seizoen begon eerder. De Turkse binnenlandse markt kan nog verder groeien, maar de export is in de afgelopen jaren flink gestegen. Ook Egypte is actief op het wereldtoneel en exporteert de hele wereld over. In India zijn de prijzen hoog doordat het volume tegen valt dit jaar. In buurland China wordt de granaatappel ook populairder en aan de andere and van de oceaan compenseren hogere opbrengsten het dalende areaal. Ook in de VS zien ze de vraag naar de granaatappelen toenemen, de areaaldaling is dan ook vooral te wijten aan watertekorten.

India kampt met tekorten

Het exportseizoen van de vroege granaatappels uit de regio Maharashtra zou inmiddels begonnen moeten zijn, maar het seizoen verliep niet zoals gebruikelijk. Het begin van het seizoen was moeizaam, waardoor er momenteel een klein volume beschikbaar is. Daardoor zijn de prijzen op de interne markt gestegen en is er geen fruit beschikbaar voor de export. Ook de kleuring van het fruit viel niet zo mooi uit.
Wel zijn enkele bedrijven gestart met het verwerken van de granaatappelen om de pitjes ready-to-eat aan te bieden. Ook vanuit de horeca is er meer interesse in dit fruit. Een groot deel van de export is bestemd voor de Golfregio.



China: hogere opbrengst door dalend areaal

De Tunesische granaatappelen, die in de jaren '80 werden geïntroduceerd, hebben nog altijd de voorkeur van de retail. Binnenlandse teelt is te vinden in de provincies Sichuan, Henan en Yunnan.

In de afgelopen jaren viel de verkoop echter tegen. Daarom zijn telers omgeschakeld van de granaatappelteelt naar teelt van andere fruitsoorten. Het gemiddelde inkomen in 2015 lag rond de 12.000 yuan (1.600 euro) per hectare. Het dalende areaal zal de opbrengst per hectare dit jaar doen stijgen. De start van het seizoen is veel belovend. Het seizoen begon eind augustus. De start was door een koud voorjaar twee weken vertraagd. De aanvoer is goed voor vier maanden, waarin twee grote Chinese feestdagen vallen. Er zijn signalen dat de granaatappelen populairder worden in de top van het segment. Zo worden de granaatappelen ook vermarkt in de grote steden als Beijing.

Hogere opbrengst compenseert dalend Amerikaans areaal

In week 40 begint naar verwachting de oogst van de Wonderful. De eerste vroege rassen zijn al op de markt, die werden goed ontvangen. Dat is mede te danken aan de goede vraag buiten de VS. De granaatappelen doen het goed dankzij de diepe kleur, hoge suikerniveaus en grote maten. De Wonderful is goed voor 70% van de totale oogst. Het volume ligt in de ramingen in lijn met voorgaande jaren. Een grotere opbrengst zal de areaaldaling (-15%) opvangen. De telers waren in staat om voldoende te irrigeren dit jaar. Vorig jaar waren er nog watertekorten. In totaal wordt er 6,5 miljoen dozen verwacht. Zo'n 40% van de totale versmarkt is bestemd voor export. De grootste afzetmarkten zijn Zuid-Korea, Canada, Taiwan, Japan en Brazilië. Vorig jaar zagen de exporteurs de vraag uit Brazilië met 25% toenemen, ook uit Australië is er meer vraag. Ook de Amerikaanse telers moesten zich aanpassen nadat Rusland de grenzen sloot. Het land was goed voor een afzet van 300.000 dozen, dat daalde na de boycot tot nul.

Israël vult gat in Europese markt

De eerste granaatappelen werden in augustus naar Europa verscheept. Daar kwamen ze op een lege markt, wat resulteerde in goede opbrengsten. Product uit Spanje en Turkije heeft de concurrentie op de markt doen toenemen, maar Israël heeft inmiddels een vaste positie veroverd op de markt. De Wonderful is dankzij het lange seizoen een geliefd ras. Het seizoen duurt van oktober tot maart. Andere rassen beginnen in augustus en eindigen in september. Daardoor zijn die rassen ook minder bekend. Kwaliteit en hoge brix niveaus van deze rassen mogen niet baten. Door de vrijwel lege markt, konden deze rassen hun bekendheid echter vergroten. Door dat gat in de aanvoer is de vraag nog steeds hoog. De prijs ligt rond de 5 euro voor 3,5 kilo, dat is vergelijkbaar met de prijsstelling vorig jaar. De vraag neemt jaarlijks toe en dat spoort telers aan het areaal te vergroten. hoewel de teelt in heel Israël mogelijk is, zijn de meeste plantages in het midden en zuiden van het land te vinden.

Egypte exporteert naar zuiden en oosten

In het Noord-Afrikaanse land worden voornamelijk twee variëteiten geteeld; de Wonderful en de Baladi. Het seizoen van de Wonderful is begonnen, het vangt aan halverwege september en duurt tot eind oktober met een kleine uitloop naar begin november. De Baladi heeft een minder stevige schil als de Wonderful en het voorkomen van de granaatappel is minder aantrekkelijk. Een Egyptische exporteur benadrukt echter dat de smaak beter is. Bijkomend voordeel: de prijs is lager.
Dit seizoen ligt de kwaliteit in lijn met voorgaande jaren. Het hete weer begon eerder dit jaar, wat de kwaliteit ten goede komt. Vorig jaar begon de export van de Wonderful eind september, dit jaar zijn de granaatappelen dankzij het warme weer al sinds 15 september beschikbaar. Daarmee kon het land goed aan de vraag uit Bangladesh voldoen.

De export is vooral gericht op het zuiden en oosten. Exportmarkten zijn de Seychellen, Malediven, Mauritius en verder naar het oosten Singapore, Maleisië, Hong Kong, Bangladesh en Rusland. Een exporteur vertelt dit seizoen rond de 700 ton granaatappelen te willen exporteren.

Turkse consumptie "te laag"

Sinds 2010 is de productie van granaatappelen in de regio Adana's Seyhan verdubbeld. Voor verdere groei zijn er echter meer investeringen nodig, zo melden regionale autoriteiten. De export steeg van 9,4 miljoen dollar in 2009 naar 108,4 miljoen dollar in 2014. Deze regio is goed voor 10 tot 12,5 procent van de Turkse productie, die in totaal op 400.000 ton staat. Volgens de autoriteiten is de binnenlandse consumptie met 2,7 kilo per hoofd van de bevolking te laag en hebben de telers steun nodig.

Spaanse productie blijft stijgen

De prijzen laten een neerwaartse trend zien. Oorzaak daarvan ligt in de oogst van de Mollar variëteit. Dit ras heeft grotere volumes. Het seizoen zit momenteel in de omschakeling van de Smith en Acco naar de Wonderful en Mollar rassen. Dankzij de lagere temperatuur van de laatste weken en de grotere verschillen tussen de temperatuur overdag en 's nachts is de kleuring van de granaatappelen goed.
In Valencia is er onder citrustelers veel interesse in de teelt van de granaatappelen om de productie te diversifiëren. In de laatste twee jaar is de productie in die regio met 10% tot 20% gestegen. Traditioneel gezien is Valencia geen granaatappelteeltgebied. De teelt is vooral in Alicante te vinden
 In totaal komt de productie in de belangrijkste regio's naar verwachting uit op 60.000 ton. Het belangrijkste ras is de Mollar, daarnaast neemt het aandeel van de rood gebloste granaatappelen, zoals de Wonderful en Smith, toe in areaal. Hoewel de productie jaarlijks groeit, zien de telers dat nog niet als een probleem omdat de consumptie mee groeit dankzij campagnes. De Spanjaarden consumeren al 30% van de binnenlandse productie.

De Russische markt was een belangrijke afzetmarkt voor de Spaanse granaatappelen, goed voor 30% van de afzet. Nu de Russische markt nog altijd ontoegankelijk is, verleggen de exporteurs hun focus naar markten in het Verre Oosten, zoals Singapore en Indonesië, en het Midden-Oosten. Daarnaast zien exporteurs China ook als een potentiele markt. Ook is er uiteraard export binnen Europa naar onder meer Verenigd Koninkrijk, Ierland, Nederland, Duitsland en Italië.

Italiaans seizoen begint eerder

Apulia en Sicilië zijn de belangrijkste teeltgebieden voor de Italiaanse teelt. Daarnaast is er een kleiner areaal te vinden in Calabria. Het seizoen is inmiddels zo'n twee weken onderweg. De start was 10 tot 15 dagen eerder. Telers begonnen met oogsten rond 10 september, naar verwachting duurt het seizoen tot eind oktober. De granaatappelen blijven echter beschikbaar tot de kerstdagen. Prijstechnisch lijkt het seizoen in lijn te liggen met vorig jaar. De oogst van de Akko is inmiddels binnen, vanaf week 39 neemt de Wonderful de markt over. Vorig jaar zijn er 70% tot 80% meer granaatappelbomen verhandeld.
In de afgelopen twee tot drie jaar is het verkochte volume flink gestegen. De belangrijkste rassen zijn de Akko en Wonderful. Concurrentie is er uit Spanje en Turkije. Volgens de Italianen is die concurrentie er vooral in volume, het uiterlijk van de Italiaanse granaatappelen is anders: roder met een mooi voorkomen. Het areaal in Pulia staat momenteel op 168hectare.

In de afgelopen dagen is op de groothandelsmarkt in Bologna het Mediterraans seizoen begonnen met aanvoer uit Egypte, Turkije, Spanje en Israël. Buiten het seizoen is er import uit Peru. Het seizoen begint met granaatappelen uit Egypte, dan volgen Spanje en Israël. De bulk kost 1,50 euro per kilo, verpakt brengen de granaatappelen 1,80 euro per kilo op. Uitschieters naar 2,50 euro per kilo zijn mogelijk. De vraag is nog klein, maar zal in de komende maanden toenemen. Vooral in de winter is de vraag goed. In de afgelopen jaren is de consumptie flink gestegen. Voorheen was het echt een product voor de Kerst, momenteel is de vraag ook buiten de feestdagen om goed.

De Israëlische granaatappelen brengen een vergelijkbare prijs op met voorgaand seizoen. De Spaanse en Turkse granaatappelen brengen iets meer op dan vorig jaar, toen de prijs onder gemiddeld waren. Daarnaast is er dit jaar minder aanvoer. In de komende dagen zal de aanvoer toenemen, wat de prijzen drukt. Er wordt rekening gehouden met een prijsdaling van 20%.

De bewerkte variant wordt steeds populairder. Dankzij die trend kunnen meer consumenten bereikt worden met granaatappelen. Daarnaast is er een grote groep consumenten die vasthoudt aan de traditionele manier om het fruit te consumeren.

Nederland: Wonderful-seizoen goed van start
Momenteel zijn er granaatappelen uit Israël, Spanje en Turkije op de markt. Vanwege het grote aanbod staan de prijzen licht onder druk. Het prijsniveau varieert tussen de 5,50 voor de vroege variëteiten tot 7,50 euro voor de eerste Wonderful-granaatappelen die nu op de markt arriveren. Met name de nieuwe Wonderfuls zijn goed gestart met een een prima brix, kleur en houdbaarheid. De verwachting is dat de afzet de komende weken stabiel door zal lopen, zeker omdat het Joodse Nieuwjaar traditioneel voor een goede vraag naar Israëlische granaatappelen zorgt.

Volgens importeurs kan de granaatappelmarkt zich verheugen in een steeds grotere vraag en wordt het product steeds bekender, doordat er ook steeds meer recepten worden gepromoot. Binnen Europa zijn Scandinavië en Duitsland grote afzetmarkten, maar ook in Nederland wint het product steeds meer terrein. Een piek in de verkoop is, zoals meer exoten in december en met Pasen, maar ook de bij de overschakeling van de seizoenen kan de granaatappelenmarkt soms hot zijn. Het Europese seizoen wordt vanaf eind februari traditioneel opgevolgd door Zuid-Afrika, gevolgd door India in maart en de Argentijnse en Peruaanse aanvoer in mei en juni. Steeds meer nieuwe producenten weten de weg naar de Europese markt te vinden.

Belgische markt groeit

Granaatappelen zijn in België geen niche meer. Het geïmporteerde volume is in vijf jaar verdubbeld, zo vertelde een importeur. Het product profiteert van de aandacht die er is voor de granaatappel vanuit gezondheidshypes en koks. Voor de komende jaren wordt een lichte groei van de markt verwacht.
De granaatappelen zijn jaarrond beschikbaar en komen uit alle hoeken van de wereld. Landen van oorsprong zijn Spanje, Turkije, Israël, Iran, Egypte, India, Zuid-Afrika, Peru, Chili en de VS. Wonderful is al tien jaar beschikbaar op de Belgische markt. Andere rassen die beschikbaar zijn: Pom, Mollar, Baghwa, Hershkovitz, Akko, Hicaz en Emek.

Elke week publiceren FreshPlaza en AGF.nl een overzicht van de marktsituatie van een product in een wereldwijde context. Met deze artikelen willen we een beeld geven van een wereldmarkt, die steeds kleiner wordt door de globalisering. Volgende week staat knoflook centraal.