Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Initiatief Roamler en HDG direct op Europese schaal inzetbaar

Nieuwe kwaliteitscheck slaat brug tussen consument, experts en de productpresentatie

Tholen - Roamler verschaft retailers en handelsbedrijven gedetailleerde informatie en foto's door gebruik te maken van een smartphone community. Hiermee maakt het bedrijf razendsnel duidelijk wat er daadwerkelijk gebeurt op de winkelvloer op het gebied van schappresentatie en herkomst. "We hebben de afgelopen vijf jaar veel expertise opgedaan met datacollectie binnen AGF. Met tienduizenden gebruikers (roamlers) hebben we al veel veel consumentenbeoordelingen gegeven in het retailkanaal. Ik kreeg van opdrachtgevers vaak de vraag of wij niet ook de kwaliteit konden toetsen. Echter, onze Roamlers zijn geen professionals, dus een professionele QC-audit konden wij nog niet leveren. Daar komt verandering in nu we samen met Expertisebureau HDG -het voormalige Harmsen & De Groot, een 'Remote Fruit and Veg Quality Checker' hebben ontwikkeld", vertelt Christiaan Rijnhout.

"Deze Fruit and Veg Quality Checker stelt retailers, telers en leveranciers in staat om daadwerkelijk kwaliteitscontroles uit te voeren waarbij er wordt beoordeeld door de consument en twee verschillende professionals van HDG. Wij geloven dat deze gezamenlijke propositie uniek is in de markt", vervolgt Christiaan. "Met deze propositie kunnen wij in een grote behoefte voorzien. Bovendien zijn we direct in staat dit op Europese schaal te doen aangezien we in heel Europa consumenten (Roamlers) hebben die graag een kwaliteitscheck voor ons uitvoeren. Tenslotte kunnen wij een hoge kwaliteit leveren doordat het door drie verschillende personen wordt beoordeeld. Kortom, de eerst quality checker waarbij een brug wordt geslagen tussen de consument, experts en de productpresentatie."


Stijn Verstijnen (HDG) en Christiaan Rijnhout (Roamler)

Proces
In de eerste stap wordt bepaald welke producten worden getoetst. Vervolgens bepalen de experts van HDG welke parameters getest gaan worden door de consumenten. Na deze stap is het tijd voor de datacollectie. De consumenten gaan de winkel in om de foto's te maken, die later gebruikt gaan worden voor het expertiserapport. Hierbij worden telkens de twee beste vruchten/trossen en de twee slechtste trossen gefotografeerd. Daarnaast geeft de consument een cijfer over bovengenoemde elementen. Op deze manier is het eerste deel van de quality check - de beoordeling van de consument - gedaan. Zij geven aan wat er positief dan wel negatief is aan deze presentatie en kwaliteit. De Roamlers bezoeken hierbij minimaal honderd unieke locaties.



Er zijn nu honderden foto's verzameld bij de betreffende retailer. Vervolgens gaan de experts van HDG de kwaliteit van de vruchten beoordelen. Dit doen ze met behulp van Roamler Shift, de foto-analyse service van Roamler. Vooraf wordt ingesteld hoe vaak de foto's voorbij de verschillende experts komen. Dit met het doel dat de gegevens van elke foto meerdere keren kan worden overgenomen, waardoor later de datakwaliteit gecheckt kan worden door de gegeven antwoorden te vergelijken. Nadat HDG alles heeft beoordeeld, zijn er dus drie personen geweest die de kwaliteit hebben getoetst: de consument (vertegenwoordigt 20% van het eindcijfer) en de beide kwaliteitsexperts van HDG, die samen 80% vertegenwoordigen. Op basis van deze gegevens wordt een rapportage opgesteld waarbij het huidige niveau van kwaliteit wordt belicht. Daarbij wordt dit rapport van een advies voorzien ten aanzien van product presentatie.

Uit de proeven blijkt dat de visie van de consument en de professionals van HDG vaak lijnrecht tegenover elkaar staan. "Wij keuren volgens de geldende handelsnormen en EEG-normen en dat is veelal op locatie bij de importeur. Nu we ook keuren op de winkelvloer kunnen we ook zaken meenemen als de plaats van het product op de AGF-afdeling en de gevolgen daarvoor met betrekking tot bijvoorbeeld ethyleen. Wellicht kan dit er zelfs toe leiden dat de normen veranderen en dat het leidt tot een reductie van de voedselverspilling in de keten en dat is een mooi doel", vertelt Stijn Verstijnen van HDG. Hoewel dit veel meer werk met zich mee brengt voor de kwaliteitsexperts maakt hij zich daarover geen zorgen. "Wij zijn het grootste expertisebureau voor groenten en fruit in Europa. We onderzoeken nu of we het werk intern op een Roamler-achtige wijze laten uitvoeren, waarbij onze medewerkers de foto's desgewenst in extra uren en op elke willekeurige locatie kunnen beoordelen."



Stijn en Christiaan maken zich geen zorgen of de nieuwe Fruit and Veg Quality Checker wel zal slagen. "We hebben deze nieuwe dienst aan een aantal opdrachtgevers voorgesteld. Deze waren direct enthousiast en vooral de supermarkt organisaties hebben al behoorlijk wat opdrachten bij ons weggelegd. Eén grote landelijke retailer gaat er direct mee aan de slag. Voor hen is dit dé oplossing op om grote schaal inzicht te krijgen in het kwaliteitsniveau van de winkels. Alles met het doel om de executie te verbeteren en derving te reduceren. Zo krijgt het category management grip op kwaliteit."

Voor meer informatie:
Stijn Verstijnen
Expertisebureau HDG B.V.
Marconistraat 33
3029 AG Rotterdam
The Netherlands
T +31 10 2441414
www.hdg.nl

Voor meer informatie:
Christiaan Rijnhout
Roamler
M: +31 642417720
www.roamler.com