Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Olafur Bjorn Bjornsson, Eimskip:

“AGF als eerste gelost in Reykjavik”

Tholen - "Als ik op maandagmorgen naar mijn werk rijd en ik zie het schip in de haven liggen, dan ben ik blij," vertelt Brynjar Viggósson, senior manager bij Eimskip. Op gezette tijden doen de schepen van Eimskip de haven van Reykjavik aan. Op maandag arriveert het schip uit Rotterdam met aan boord onder andere groenten en fruit. Het transport van groenten en fruit luistert nauw, zeker als de transporttijd lang is.


Olafur Bjorn Bjornsson en Brynjar Viggósson.

De IJslandse markt is afhankelijk van de scheepvaart en de luchtvaart voor de aanvoer van producten. Het eiland exporteert voornamelijk vis en aluminium. Op de retoursdiensten nemen de schepen onder andere AGF mee naar het noorden. Eimskip is de belangrijkste logistieke onderneming van het eiland en verscheept alle soorten producten naar het eiland. De rederij heeft een stevige voet aan de grond in de containermarkt. Grootste concurrent is het van oorsprong ook IJslandse Samskip. Samen hebben deze rederijen de zeevracht van en naar IJsland in handen.

Rotterdam draaischijf
De vloot van Eimskip vaart vooral in de noordelijke delen van de Atlantische oceaan. De containerschepen varen op lijndiensten tussen Noord-Amerika, havens aan de Noordzee en Scandinavië naar IJsland. Daarnaast is er een samenwerking opgezet met Royal Arctic Line die tussen Reykjavik en Groenland vaart. Dat is tekenend voor de rederij, die ook de Faeröer eilanden en havens in Noord-Noorwegen aandoet.


Eimskip verscheept allerlei producten, het pakhuis ligt dan ook vol met uiteenlopende producten. Achterin de deur naar de koelruimtes waar de AGF binnenkomt.

Na Rotterdam is Denemarken de grootste havens in de import van IJsland. "We transporteren via Rotterdam bijvoorbeeld containers die per vrachtwagen uit Zuid-Europa komen," vertelt Brynjar. "Daarnaast hebben we lokale partners in Barendrecht die mixcontainers aanleveren." Op maandag en woensdag vaart een schip van Eimskip de haven van Rotterdam uit met bestemming Reykjavik. Alleen op woensdag worden ook containers met groenten en fruit geladen. Als alles volgens schema verloopt, ligt het schip maandagochtend als Brynjar naar het werk rijdt aan de kade in Reykjavik. "We importeren veel groenten en fruit," vertelt Olafur Bjorn Bjornsson, key accountmanager. "De containers met groenten en fruit gaan het laatste aan boord en als eerste van boord."

AGF als eerste gelost
De plaats van de containers met groenten en fruit is belangrijk. De producten moeten zo snel mogelijk naar de importeurs vervoerd worden. "Als we containers groenten en fruit benedendeks plaatsen, dan falen we," aldus Olafur. Het weer kan echter voor vertragingen zorgen. "De wintermaanden zijn lastig," aldus Brynjar. De vloot is dan ook ontworpen voor de ruwe zee in het noorden. Tijdens de wintermaanden kan een schip vertraging oplopen door slecht weer. Volgens de manager zijn de importeurs begripvol als er vertragingen zijn. Overigens gebeurt het ook dat de luchtvracht vertraging oploopt. Bijvoorbeeld bij harde wind kan een vliegtuig niet gelost worden.


Een van de schepen van Eimskip.

"We zijn sterk in een niche," vervolgt Brynjar. Waarmee hij aangeeft dat de focus op de havens hoog in het noorden een vak apart is. Hij illustreert dit met een voorbeeld: de poel charterschepen waaruit eventueel extra capaciteit gehuurd kan worden, is groot. Tot het moment dat er geselecteerd wordt op schepen voor het noorden of specifiek voor havens in IJsland, dan blijven er een handjevol over. Om de mogelijkheden iets te verruimen, heeft de rederij een loskraan geplaatst in een IJslandse haven waar voorheen geen kranen stonden, maar nog altijd is het aanbod beperkt.

Kleine schepen noodzakelijk
Waar veel grote rederijen inzetten op steeds grotere schepen, heeft de vloot van Eimskip een maximum capaciteit van 1.457 TEU. Op de 'gele route', die onder andere Reykjavik, Immingham en Rotterdam aandoet en waarop de meeste groenten en fruit worden vervoerd is de maximum capaciteit 880 TEU. Grotere schepen kunnen de havens die deze lijndienst aandoet niet binnenlopen. Zo is bijvoorbeeld de haven van Vestmannaeyjar, een kleine eilandengroep bij IJsland, in 1973 vrijwel geblokkeerd door een lavastroom na een vulkaanuitbarsting.


De loods waar de producten opgeslagen liggen.

De rederij koos in 1914 voor het eerst open zee. Sinds 1924 was het hoofdkantoor gehuisvest in het "Witte Huis van Reykjavik". Sinds 2004 is het kantoor te vinden bij de terminal, even buiten het centrum van de IJslandse hoofdstad. Waar de rederij zich in eerste instantie richtte op transport tussen havens, is vanaf de jaren '70 de focus meer komen te liggen op transport van deur tot deur. Zo is er in het IJslandse Hafnarfjordur een koelhuis gebouwd. Deze opslag kan uitgebreid worden van 10.000 naar 20.000 ton. Eimskip telt 57 kantoren verdeeld over 19 landen. Daarnaast zijn er een aantal agenten wereldwijd actief.

Meer informatie:
Eimskip
Brynjar Viggósson
+354 525 7241
brynjar@eimskip.is
www.eimskip.com

Olafur Bjorn Bjornsson
+354 525 7267
olafur@eimskip.is
www.eimskip.com