Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
€38,6 miljard, in 2015

Recordafzet bioproducten in Verenigde Staten

Met een afzet van €38,6 miljard heeft de snelgroeiende Amerikaanse biosector in 2015 records gebroken. De afzet is met 11% gestegen ten opzichte van het jaar daarvoor en laat het groeipercentage van 3% van de gehele levensmiddelenmarkt hiermee ver achter zich. 

De waarde van de sector maakte in 2015 zijn grootste jaarlijkse groei door, met een stijging van €3,7 miljard, ten opzichte van €3,5 miljard in 2014. Van de totale afzet van bioproducten ter waarde van €38,6 miljard, bedraagt de afzet van biologische levensmiddelen €35,4 miljard, een stijging van 11% in vergelijking tot 2014. De afzet van biologische non-food producten bedraagt €3,2 miljard, een stijging van 13%. Zo'n 5% van alle verkochte levensmiddelen in de Verenigde Staten is biologisch.





Ontwikkeling afzet biologische producten in de VS
In 2015, was er sprake van een aanzienlijke groei binnen de biosector ondanks de aanhoudende problemen in de aanvoer. De productie kon de vraag niet bijbenen. Om deze problemen het hoofd te bieden heeft de sector geanticipeerd op manieren om de aanvoer te verbeteren door het ontwikkelen van de infrastructuur en een beleidsplan dat gericht is op de vooruitgang van de sector.

Organic Trade Association voorzitter, Laura Batcha, legt uit dat de sector geïnvesteerd heeft in infrastructuur en educatie en dat individuele ondernemingen hun productieketen hebben aangepakt om een constante aanvoer van bioproducten te kunnen garanderen. 

AGF poort naar bio-producten
Biologische AGF behoudt het grootste aandeel binnen de biosector met een afzet van €12,8 miljard, een groei van 10,6%. AGF is en blijft de poort naar biologische producten. Voor consumenten is het verband tussen verse producten en landbouwpraktijken gauw gelegd. Momenteel is 13% van alle verkochte groenten en fruit in de VS biologisch geteeld.

De vraag naar verse bioproducten is het grootst binnen het verse sappen- en drankensegment, dat in 2015 met 33,5% groeide. het snelstgroeiende segment van alle acht biocategorieën was dat van specerijen en sauzen. In 2015, steeg de afzet binnen deze categorie met 18,5%.

Toegankelijker maar met uitdagingen
De gestegen vraag naar biologische producten kan eveneens toegeschreven worden aan de betere verkrijgbaarheid van deze producten in de retail. Bovendien zijn bioproducten regelmatig in de aanbieding waardoor zij ook beter betaalbaar zijn dan voorheen.

Ondanks de problemen is Batcha overtuigd van de goede toekomstperspectieven van de sector. "Bio onderscheidt zich in positieve zin binnen de Amerikaanse landbouw en economie. Ons succes berust op aandacht, transparantie en betekenisvolle biologische waarden waarop de consument vertrouwt."

Het OTA-onderzoek vond, tussen januari 2016 tot maart 2016, in opdracht van OTA plaats door Nutrition Business Journal. Meer dan 200 bedrijven namen deel aan het onderzoek.

Bezoek www.ota.com voor meer informatie
Publicatiedatum: