Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
binnenlandse markt verzadigd

Brede exportvraag Nieuw-Zeelandse feijoa

Er gaan nieuwe markten open voor het Nieuw-Zeelandse bedrijf Zeijoa, dat zich heeft gefocust op het vermarkten van de exoot feijoa. Een aantal commerciële telers zijn nu eigenaar van het bedrijf.

"Dit gaat het vierde jaar zijn waarin we exporteren onder het Zeijoa-merk. Het is ook het eerste seizoen waarin het bedrijf als eigendom verdeeld is onder telers," aldus directeur Todd Abrahams.

"Dat brengt grote voordelen met zich mee, omdat we nu in staat zijn om onze volumes en markten te vergroten. Dus hebben we nu al kanalen klaar staan voor Australië en naar Aziatische markten zoals met name Singapore en Maleisië. We hebben toegang tot de VS en we werken ook aan de mogelijkheden voor het Midden-Oosten, met name voor Dubai."

Ook levert het bedrijf aan Nieuw-Zeeland, waar een sterke markt is voor exotisch fruit en waar de reacties tot nu toe zeer positief zijn geweest.



"De kwaliteit van dit seizoen ziet er fantastisch uit. Het mooie van de feijoa is dat het een fruit met een hoge opbrengst is. We kunnen er hier zodoende veel van telen, dus is er absoluut een noodzaak om markten hiervoor te ontwikkelen."

De feijoa is een exotisch fruit dat oorspronkelijk uit Zuid-Amerika komt. Qua smaak en textuur lijkt het wat op een guave. De feijoa wordt daarom ook wel de ananasguave genoemd.

"Als het door tweeën wordt gesneden, lijkt het wat op een guave. De zaden zijn echter niet zo hard als bij guave en het vruchtvlees heeft verschillende smaken als het rijpt," zegt Todd Abrahams. "Hij smaakt erg wrang als hij net is geplukt, maar als hij rijp wordt, wordt hij zoeter. Alleen het vruchtvlees bij de schil blijft zo wrang, waardoor je een goed contrast krijgt."

Sommige mensen vergelijken de smaak met die van kweeperen. In Nieuw-Zeeland is het fruit al populair. Zeijoa heeft gebruik gemaakt van deze band met Nieuw-Zeeland door de feijoa te vermarkten als "Nieuw-Zeelandse guave" aan nieuwe consumenten.

"We willen de consument iets van een context geven. In Aziatische markten zullen ze daardoor denken aan guaves, maar ook aan het feit dat het uit Nieuw-Zeeland komt. Dat geeft de consument een idee van de smaak en de kwaliteit," zegt Todd.

Hij voegt toe dat het bedrijf al veel feedback heeft gekregen via de Facebook-pagina van Zeijoa. Consumenten uit verschillende landen zeggen dat ze erg blij zijn met de kwaliteit van het fruit.

"Vorig jaar was de vraag zo groot in Azië, dat deze meer was dan dat wij op dat moment konden leveren. Maar we zijn dit seizoen goed voorbereid om aan deze vraag te voldoen. Onze kanalen naar Australië en de VS zijn goed opgezet, dus nu moeten we het Zeijoa-merk ook in die markten promoten. Dat is een van de redenen waarom we zo enthousiast zijn over het feit dat telers een aandeel in dit bedrijf hebben. Het betekent dat we aan een grotere vraag voor export kunnen voldoen en de markt verder kunnen ontwikkelen."

Voor Nieuw-Zeelandse telers is de binnenlandse markt op een punt gekomen dat deze is verzadigd. Er wordt daarom veel gediscussieerd over export. Volgens Todd Abrahams is het moeilijk voor veel telers om daadwerkelijk in de exportmarkt terecht te komen.

"Er zijn zoveel vereisten waaraan je moet voldoen en factoren waar je rekening mee moet houden. De meeste telers hier zijn het erover eens dat we daarom moeten samenwerken. Dat is de rol waarvan wij denken dat Zeijoa die moet spelen. Wij willen onze markten uitbreiden en meer commerciële telers hierbij betrekken om deze mogelijkheden te creëren."

Volgens Todd was een van de grootste uitdagingen het verpakken van het fruit voor export. De feijoa kan namelijk variëren qua vorm op basis van de variëteit en het moment dat deze wordt geoogst.

"Er zijn variëteiten voor het vroege seizoen, het middenseizoen en het late seizoen en die kunnen variëren qua uiterlijk. Over het algemeen is het een ovaalvormig fruit, misschien iets meer ovaal dan een kiwi. Maar sommigen kunnen rond zijn, of langwerpig. Dat kan zorgen voor moeilijkheden bij het verpakken en graderen."

Zeijoa heeft hard gewerkt aan het verbeteren van de verpakking, productspecificaties en het exportproces. Zo vereist het transport luchtvracht. Het bedrijf heeft een aantal oplossingen gevonden voor het komende seizoen.

"We hebben gewerkt aan het opvangen van de kosten, zodat we meer geld terug kunnen sturen naar de teler. Ook kunnen we zo een meer concurrerende prijs geven op locaties in het buitenland, omdat het normaal gezien een erg duur fruit is op de exportmarkt."

Todd Abrahams zegt dat hij zes jaar ervaring heeft in het exporteren van feijoa's met behulp van veel Nieuw-Zeelandse feijoa-telers. De oprichting van Zeijoa is een aanvulling op zijn werk van de afgelopen tien jaar als uitvoerend directeur bij Pole to Pole, een onderneming dat avocado's vermarkt en verpakt voor meer dan 285 Nieuw-Zeelandse avocadotelers.

"Ons ultieme doel is om een erg kleine sector te ontwikkelen tot een grootschalige feijoa-teeltsector."

Voor meer informatie:
Todd Abrahams
Zeijoa Ltd
Tel: +64 274 789 397
Email: todd@poletopole.co.nz
www.facebook.com/feijoaZeijoa 
Publicatiedatum: