Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
"Freight-Line Europe: "Rustig te blijven en deuren op slot"

Transportorganisaties bezoeken Calais op meest chaotische dag ooit

Tholen - Donderdag 17 december was volgens TLN de meest chaotische dag in de toch al roerige geschiedenis van de Kanaaltunnel. Volgens de transportorganisatie gingen er op die dag 7000 vrachtauto's door de tunnel. De volle capaciteit van 200 auto's per uur kon niet voorkomen dat er aan het eind van de ochtend een korte file ontstond waarna de zwerm migranten als mieren op de stilstaande vrachtwagens afkwamen. Dit zorgde ervoor dat halverwege de middag zo'n duizend migranten via gecoördineerde acties probeerden om vrachtauto's naar Engeland binnen te dringen.


Foto links: foto van Les Calaisiens en Colère. Rechts: zicht vanuit de cabine van Freight-Line Europe

De politie had noodgedwongen de twee toegangswegen naar de haven en treinterminal afgesloten en met een enorme inzet aan mensen en traangas de migranten van de snelweg en uit vrachtauto's gejaagd. Tegen zes uur was het weer rustig en werden de wegen weer vrijgegeven.

Coalitie
Sjoerd Boot van TLN was zelf in Calais aanwezig om de situatie in kaart te brengen. Hij werd vergezeld door afgevaardigden van de Eurotunnel, de beheerder van de wegen rond de Kanaaltunnel, leden van de IRU en collega's van de zusterorganisaties uit België, Duitsland, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk. "We constateerden dat het probleem groot is en dat het wat oplossingen betreft niet aan de inspanningen van Eurotunnel ligt. Zij investeren miljoenen om de schade zo veel mogelijk te beperken en de migranten van de toegangswegen te houden."

Fastlane
Als een van de successen van het bezoek noemt Sjoerd de definitieve plannen om een fastlane aan te leggen. "Daarnaast gaan we als vervoersbedrijven een database aanleggen om de exacte schade te inventariseren. Informatie is macht en met een uitgebreide database kunnen we de urgentie van het probleem aankaarten bij de overheden. De precieze schade voor de AGF-sector is nog niet bekend. Wel weet ik dat het een flinke stroom aan goederen is en daarom is het zinnig om daar mee aan de slag te gaan."

Leger
De inzet van het leger is tijdens de besprekingen niet meer aan bod gekomen. "Momenteel heeft het Franse leger al handen vol aan het bewaken van de talloze hotspots in de steden. Hoewel ook Calais zeker belangrijk is begrijpen we hun afwegingen daarin."
 
Ook de chauffeurs van Freight-Line Europe stonden weer te wachten. Hoewel het transportbedrijf zo veel mogelijk via de ferry's vervoert ontkomt de planning er niet aan om soms wat vrachtwagens via de tunnel te laten rijden. "Onze chauffeurs waren niet betrokken bij incidenten maar al met al was er toch weer een wachttijd van 4 tot 5 uur." meldt Chris-Hans van der Hout.
 
Rustig blijven
Chris-Hans beaamt dat de migranten steeds agressiever worden en dat hij zijn chauffeurs echt moet motiveren om nog via de Kanaaltunnel te rijden. "Die jongens hebben thuis een gezin en de cabine is hun tweede huis. De agressie en vernielingen aan de vrachtwagen laten hen niet onberoerd. Ik heb vannacht nog met ze gebeld waarbij ik niet meer kon doen dan hen adviseren om rustig te blijven, de deuren op slot te houden en de auto niet te verlaten."
 
Volgens Chris-Hans raakt het pakket aan maatregelen tegen de overlast op. "Alles is al zo'n beetje verzonnen. Ik kan niet meer bedenken dan het treffen van hardere maatregelen. Met de kleine marges in onze branche moet er echt wat worden verzonnen. Die 150 miljoen aan schade valt op den duur niet meer op te hoesten."

Kerst
Met wat passen en meten in de planning en goed overleg met klanten hoopt Freight-Line voor de kerst alles netjes in het Verenigd Koninkrijk af te leveren.








Publicatiedatum:
Auteur:
©