Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Geruchten over tekorten in VS

Rustige overgang seizoenen Europese citroenenmarkt

Wereldwijd neemt de vraag naar citroenen toe, mede ingegeven door een focus op positieve uitwerking voor de gezondheid. Importeurs in Europa kijken tevreden terug op het overzees seizoen. De oogst rond de Middellandse Zee is begonnen met de Turkse citroenen die als eerste op de markt kwamen, gevolgd door de oogst in Spanje en Italië. De vooruitzichten zijn redelijk positief. Hoewel het geraamde volume voor Spanje lager uitvalt dan vorig jaar, ligt het rond het meerjarig gemiddelde. Er wordt wel rekening gehouden met tekorten later in het seizoen. De citroenenteelt op Cyprus daalt. De export is nagenoeg stil gevallen. In de Verenigde Staten is de oogst begonnen en gaan geruchten dat de vraag het aanbod overstijgt. China kan grotendeels leunen op de binnenlandse teelt voor een jaarrond aanbod.



Grote markten voor de citroenen zijn Mexico, Verenigde Staten, Rusland, Canada, Saoedi-Arabië, Verenigde Arabische Emiraten, Argentinië, Israël en de EU. Dit zijn, aangevuld met Oekraïne, Hong Kong en Japan, ook de grootste importeurs van het citrus. Op export gebied zijn de belangrijkste exporteurs Mexico, Turkije, Argentinië, Zuid-Afrika, Verenigde Staten, EU (vooral Spanje) en Hong Kong (als doorvoerhaven).

Argentinië: moeizaam in volume
De Argentijnse citrussector gaat door een moeilijke periode. Vorig jaar daalde de productie met 8,2 procent, met als belangrijkste oorzaak een daling in het volume citroenen. Hoewel er dit jaar enig herstel wordt verwacht, liggen de volumes nog altijd onder de historische waarden. De citroenenteelt vertegenwoordigt een werkgelegenheid van duizenden arbeidsplaatsen en een 660 miljoen dollar aan inkomsten uit export. Net als voor de hele Argentijnse economie nemen de kosten voor arbeid en logistiek alleen maar toe. In verhouding lijkt de citroenensector deze dans te ontspringen, mede door het grote volume en goede promotie.

Turkije meer klasse 2 verwacht
Eind september begon het Turkse citrusseizoen met de oogst van citroenen. Exporteurs keken uit naar de start en zagen een grote vaart naar de Interdonato citroen. De Interdonato heeft voor de maatvoering een goed vooruitzicht, maar er worden wat schilproblemen verwacht. Daarom wordt ook voor dit ras rekening gehouden met meer klasse 2
 product. daarnaast zal volgens de laatste ramingen de oogst zo'n twintig procent lager uitvallen.

Door ongunstige weersomstandigheden vallen de Meyer-citroenen dit jaar kleiner uit. Een exporteur die veel in dit ras handelt, vertelt dat rond de twintig procent van de oogst als klasse 2 product aangeboden zal moeten worden. De binnenlandse markt is de grootste afnemer van de citroenen. dDaarna volgen nabij gelegen landen als Roemenië, Bulgarije en Griekenland.

Israël onvoldoende product voor export
De Israëlische citroenenteelt is vaak onvoldoende om aan de binnenlandse vraag te voldoen. Het is dan ook niet verwonderlijk dat de hele productie binnen de landsgrenzen wordt afgezet. Een enkele keer is er voldoende om gaten in de wereldmarkt op te vullen.

Verenigde Staten: geruchten over tekorten
De citroenenoogst in Arizona en Californië is begonnen, volgens de ramingen wordt er dit jaar minder geoogst. Men gaat uit van een daling in volume tussen de 15 en 20 procent. Later verschuift de oogst naar San Joaquin Valley en tot slot naar de kustgebieden van Californië.
Tot slot gaan er geruchten dat de vraag momenteel hoger is dan het aanbod, maar er zijn geen handelaren die deze berichten willen bevestigen.

Europa: vloeiende overgang seizoenen
De prijzen in Europa liggen gemiddeld hoger dan voorgaand jaar. Met de start van het Spaanse seizoen was de markt relatief leeg. Zuid-Afrika, Uruguay en Argentinië hadden een goed seizoen dat moeiteloos overliep in de start van het seizoen op het noordelijke halfrond.

Spanje: normale oogst verwacht
De warme en droge zomer laat haar sporen na in de citroenenoogst. In Duitsland houdt men al rekening met tekorten doordat een deel van de bloesem verbrand is in de zon. Voor onder andere Primofiori en Verna zullen volgens de verwachtingen minder volumes beschikbaar zijn. Ook de laatste ramingen spreken over een daling in volume van 23 procent. Daarmee worden de ramingen uit juli, die uitgaan van een productie van rond de 850.000 ton, bevestigd. Vorig jaar was er echter ook sprake van een uitzonderlijk goede oogst van 1.100.000 ton. In vergelijking met het meerjarig gemiddelde wijkt de oogst dit jaar echter nauwelijks af. Europa is met 90 procent van de export de grootste afnemer van de Spaanse citroenen. Dit jaar zou de export naar buiten de EU terug kunnen vallen door het lagere volume.

Italië: afzet citroenen stabiel
Waar de verkoop van citrus in het algemeen een dalende trend vertoont, lijken citroenen deze dans te ontspringen. Uit onderzoek blijkt dat de vraag stabiel blijft. Het land telt pakweg 15.000 hectare citroenengaarden, vooral Sicilië, Campania en Calabrië zijn grote teeltgebieden. Meer dan de helft van de markt wordt ingenomen door de Femminello (53,6%), gevolgd door Zagara Bianca (23.5%) en Monachello (10.2%). De oogst van de Feminello Siracusano is begonnen, het seizoen duurt tot juni. De oogst heeft een voorsprong van 20 dagen en de telersprijzen liggen zo'n 20 procent hoger dan vorig jaar.
Vanuit Arabische en Aziatische landen is er veel vraag naar de Italiaanse citroenen, maar ook binnen de EU vinden het citrus een gretige markt. Spanje is de grootste concurrent in markten als Frankrijk en Duitsland, in Oost-Europa vormt Turkije een concurrent.

België blij met Spaanse aanvoer
De eerste Spaanse citroenen kwamen vorige week binnen bij de Belgische groothandels. De start van het Spaanse seizoen viel iets later dan gebruikelijk en de verkoop van de Argentijnse citroenen verliep vlot. De importeur is ontevreden over de kwaliteit van de Argentijnse citroenen die de laatste jaren volgens hem zienderogen achteruitgegaan is. Hoewel de Argentijnen het weer aanwijzen als oorzaak, heeft deze importeurs zijn bedenkingen bij dit argument. Desondanks liep de verkoop van de Argentijnse citroenen goed. "Mensen hadden weinig keuze dit seizoen. Het was dat (Argentijnse) of niets anders."

Nederlandse importeurs tevreden
De Nederlandse importeurs kijken tevreden terug op het overzees seizoen. Hoewel de prijzen niet tot hetzelfde niveau kwamen als vorig jaar, toen in de zomermaanden een recordprijs gehaald werd, heeft dat ook voordelen. De verkoop verliep soepel. Aanvoer en vraag waren in balans. De kwaliteit uit Argentinië stelde tevreden. Turkse leveranciers waren er dit jaar vroeg bij om te polsen hoe de markt was. Op 28 september ging de grens open en kon Turkije exporteren. Ook over de kwaliteit van deze citroenen is men tevreden. Een handelaar vertelt het Turkse seizoen zo lang mogelijk te willen rekken, maar aangezien de prijzen voor het Turkse citrus stijgen, is het afwachten of dat haalbaar is.

Duitsland verwacht tekorten in februari
De Duitse handel houdt rekening met tekorten in de wintermaanden door de droge en warme zomer in Spanje. Hoeveel lager de oogst uitvalt op het Iberisch schiereiland is volgens een importeur in het begin van het jaar met zekerheid te zeggen. De importeur geeft de voorkeur aan hogere prijzen. Dat is beter voor de telers. Door de lage prijs kunnen veel telers nauwelijks het hoofd boven water houden, vertelt de Duitse importeur. De prijzen op de groothandelsmarkten vielen in week 40 voor de Spaanse citroenen hoger uit dan vorig jaar. De citroenen brachten, afhankelijk van de maat, 197 tot 213 euro per 100 kilo op. De prijzen voor de Argentijnse vallen lager uit, met 178 euro per 100 kilo.

Cyprus verliest citroenenexport
Het eiland in de Middellandse Zee ziet de export van citroenen dalen. De productievolumes vallen lager uit en het grootste deel van de oogst wordt op de binnenlandse markt gebracht. Vorig jaar kwam de totale export van het Mediterrane eiland uit op 2000 ton, nihil in vergelijking met andere producten. In de afgelopen 15 jaar is een groot deel van het areaal gerooid. De huidige economische situatie zet telers ook niet aan om te investeren in de citroenenteelt, de lange termijn bevindt zich niet in hun blikveld. In de zomermaanden is het eiland afhankelijk van import, vooral uit Argentinië, de rest van het jaar kan de Cypriotische teelt de binnenlandse vraag vervullen.

Frankrijk: hoge prijzen door lage aanvoer
De prijzen in Frankrijk liggen momenteel hoog. Hoewel het land vanuit alle windstreken citroenen importeert, valt de aanvoer op dit moment tegen. Door de lage beschikbaarheid zijn de prijzen gestegen. In de komende dagen zal de prijs naar verwachting dalen, aangezien de Spaanse aanvoer dan beschikbaar zal zijn.

Azië groeiende markt
De Aziatische markt heeft steeds meer interesse in citroenen, wat verschillende landen aanzet om de productie op te schroeven. Onder andere Egypte ziet een kans.

India: hogere prijzen door kleinere oogst
De productie valt tegen dit jaar, vooral in het grootste teeltgebied Gujarat, in het westen van India. In combinatie met een hoge vraag, aangejaagd door de hogere temperatuur, resulteert in hogere prijzen dan vorig jaar. Gemiddeld brengen citroenen een dollar per kilo op. De export vanuit India is vooral gericht op de Arabische landen, zoals Oman en de Verenigde Arabische Emiraten. De export naar deze landen heeft logistieke voordelen en ook de importregels zijn gunstig.
Sinds enkele jaren groeit ook de teelt in de noordelijke regio Kashmir. Hoewel de telers positief zijn over de kwaliteit, doet de teelt wel wenkbrauwen fronsen bij wetenschappers. Verschillende professoren zeggen dat de regio beslist ongeschikt is voor de citroenenteelt.

China voldoende binnenlandse teelt
De Chinese markt kan vrijwel jaarrond leunen op de binnenlandse productie. Verreweg het grootste deel van de teelt, zo'n 90 procent, is te vinden in Anyue, in de provincie Sichuan. Het seizoen duurt van september tot juli. Vorig jaar kwam het geoogste volume uit op 450.000 ton, een toename van vijf procent. De regering van Anyue heeft de afgelopen jaren geïnvesteerd in de citroenenteelt, onder andere door veredelingscentra te bouwen, standaarden op te stellen en publiek-private investeringen op te zetten. De citroenen uit deze regio zijn geliefd in China. Ongeveer 60 procent van de oogst wordt geëxporteerd, grote afnemers zijn het Midden-Oosten, Zuidoost-Azië en Rusland. De import uit Zuid-Amerika en Zuid-Afrika is nog beperkt, maar groeit wel. Andere landen waarvoor de Chinese grenzen open staan zijn Israël, Taiwan, Spanje, Cyprus, Australië en Nieuw-Zeeland.

Australië meer export
De oogst in Australië is in de afgelopen drie weken gestopt, het seizoen is voorbij. De beschikbare volumes zijn beperkt. Vooral de pitloze variëteiten zijn goed beschikbaar in de komende twee maanden, daarna nemen de beschikbare volumes weer toe richting de kerstdagen.
De situatie op de markt was tevredenstellend, hoewel in vergelijking met het topjaar 2014 de prijzen lager uitvallen. De export van citroenen is gestegen, een trend die in de afgelopen twee jaar zichtbaar is.


Elke week publiceren FreshPlaza en AGF.nl een overzicht van de marktsituatie van een product in een wereldwijde context. Met deze artikelen willen we een beeld geven van een wereldmarkt, die steeds kleiner wordt door de globalisering. Volgende week staan tomaten centraal.