Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Chayenne Wiskerke, Wiskerke Onions

"Per afzetland werken we met één retailer en importeur"

Tholen - Chayenne Wiskerke, directeur van het Nederlandse bedrijf Wiskerke Onions, sprak tijdens de laatste editie van Cool Logistics in Brugge over de huidige wereldsituatie voor uien en de positie van Nederland in deze markt.


Sprekers op Cool Logistics 2015, van links naar rechts: Thomas Eskesen, Joachim Paul Bosch en Chayenne Wiskerke.

Ze benadrukte dat ondanks het verschil in consumptie tussen India (33 kilo per persoon per jaar) en het Westen (6 kilo per persoon per jaar) Nederland het meest significante land in de wereld is als gekeken wordt naar productie en export. Volgens haar heeft dit niet alleen te maken met de efficiënte haveninfrastructuur, maar ook met de aanwezigheid van telers die het beste in hun werkterrein zijn en van exporteurs die weten hoe ze om moeten gaan met nieuwe en moeilijke markten.

Wiskerke Onions verpakt en exporteert uien over de hele wereld. "We zijn een marktleider en beslaan ongeveer 18% van het marktaandeel in Nederland, wat ons ook de grootste exporteur van uien ter wereld maakt. We verpakken 3000 ton per week en exporteren 5500 40 voet-containers per jaar. 40% van onze omzet komt van retailketens en de overige 60% wordt geëxporteerd naar meer dan 90 landen," legt Chayenne uit.

De vraag is hoe een klein familiebedrijf dit voor elkaar gekregen heeft? Volgens Chayenne heeft het allemaal te maken met strategie, die is gebaseerd op het werken met maar één partner en één importeur per land. "Dit betekent dat we maar één retailketen en één importeur hebben en dat we focussen op een persoonlijke relatie. We volgen het product helemaal tot de eindconsument en we selecteren de beste producten voor elke consument in elk land. Verder leveren we alleen aan landen, die deze import nodig hebben," legt ze uit.



Innovatie is een ander belangrijk aspect, zoals getoond wordt door het gebruik van röntgenmachines om zeker te stellen dat het product gezond is. "Als je een gezond product in de container stopt, komt het ook gezond aan. Hiermee kunnen we meer afgelegen bestemmingen op de wereld bereiken."

Versproducten zijn onderhevig aan vraag en aanbod, dus is timing ook essentieel. "Voor importeurs is het cruciaal om 24 uur per dag te weten waar hun product is en om bewust te zijn van enige vertragingen. Om dit aan te pakken focussen we ons sterk op traceerbaarheid met een online applicatie die alle nodige informatie verstrekt, compleet met individuele containernummers, inhoud, merken, groottes en prijzen, net als documenten en facturen. Dit maakt communicatie een stuk makkelijker."

Traceringsinformatie maakt het ook mogelijk om te zien wie de teler is, waar deze zich bevindt en welke meststoffen of gewasbeschermingsmiddelen werden gebruikt. Het is zelfs mogelijk om een foto te zien van het product als het de faciliteiten verlaat en ik geloof dat dit de toekomst is."

Al met al kan gezegd worden dat het niveau van expertise van Nederlandse exporteurs hun grote kracht is met het vermogen om uien te verpakken (30.000 ton per week), die feitelijk meer is dan alle vraag in de wereld (20.000 ton per week). En er is nog steeds ruimte voor groei. "We hebben de innovatieve machines, de technologie, de mensen, de bedrijven en de infrastructuur om aan alle vraag te voldoen en om concurrerend te blijven," besluit Chayenne.

Klik hier om een fotoreportage van de conferentie te zien
Publicatiedatum: