Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Supermarktomzet april groeit licht

De Nederlandse supermarktomzet is in april 2015 met 0,5% gestegen ten opzichte van april 2014. De totale supermarktomzet bedroeg in april 2015 3,23 miljard euro. In april 2014 was dit 3,21 miljard euro. De gemiddelde waarde per kassabon in april 2015 was 22,25 euro. Dit is een stijging van 0,7% ten opzichte van april 2014. De eerste vier maanden van 2015 steeg de supermarktomzet in Nederland met 1,3% naar 11,6 miljard euro.



Grote supermarktformules groeien
De afgelopen jaren daalde het aantal supermarktformules in Nederland. Hierdoor zagen met name de grotere supermarktketens hun klantenkring groeien. Jumbo groeit forst door de overname van C1000, maar ook Albert Heijn, Lidl, Aldi en PLUS zagen hun klantenkring in 2014 groeien ten opzichte van 2012. Vorig jaar bezocht de consument gemiddeld 4,6 verschillende supermarktformules. Albert Heijn kreeg de meeste klanten over de vloer, gevolgd door respectievelijk Lidl, Jumbo, Aldi en C1000.

Speciaalzaak trekt minder klanten en vergrijst
Speciaalzaken, met uitzondering van reformzaken (natuurvoedingswinkels), zagen in 2014 hun klantenkring afnemen ten opzichte van 2012. Dit geldt ook voor de markt, warenhuizen en groothandel. Speciaalzaken behalen een groot gedeelte van hun omzet bij ouderen. Gezinnen met kinderen kopen juist vaker bij supermarkten.

Meer informatie:
GfK
Joop Holla, Research Director
T: 06-553 231 14
E: Joop.Holla@gfk.com

Publicatiedatum: