Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Gé Happe, Albert Heijn:

"Ui kartrekker in AGF-schap"

 In alle Albert Heijns vind je de ui op een prominente plek in het AGF-schap. Hoe belangrijk is die ui voor Albert Heijn? De Groot en Slot ging er voor haar Uien Magazine over in gesprek met Gé Happe, die vanuit Zaandam verantwoordelijk is voor de strategische AGF-inkoop bij Ahold.



Hoe belangrijk zijn uien in het assortiment van Albert Heijn?
"Heel belangrijk. Dat geldt voor alle winkels. In grote winkels vind je 11 variëteiten, in kleinere iets minder. Maar voor alle winkels geldt dat de ui een heel prominente plek in de schappen heeft. Waarom? Omdat de ui voor heel veel mensen een noodzakelijk artikel is, vaak zelfs voor dagelijks gebruik. Het is geen artikel dat je in een impuls koopt. Nee, de ui staat op je boodschappenlijstje."

Stelt dat extra eisen aan het product?
"Ja. De lat ligt hoog voor de ui. Die moet er niet alleen visueel aantrekkelijk uitzien – goed op kleur, mooi van vorm en stevig – hij moet ook kwalitatief goed zijn: nu, morgen en liefst zo lang mogelijk eigenlijk. Het is een product waar je als consument bijna blind op moet kunnen vertrouwen."

Is het mogelijk om jaarrond uien van Nederlandse komaf aan te bieden?
"Dat is wel onze insteek. De Nederlandse tuinbouw acteert op een heel hoog, misschien zelfs wel ongeëvenaard hoog niveau. De kwaliteit van de producten is doorgaans top, de voedselveiligheid is gewaarborgd en er wordt gewerkt conform sociaal-maatschappelijk wenselijke richtlijnen. Het is voor ons oprecht een voorrecht om zo dichtbij zo'n professionele schakel in de keten te hebben. Onze stelregel voor alle AGF-producten, inclusief de ui, is dan ook: zo dichtbij als mogelijk, zo ver weg als noodzakelijk. Lukt dat altijd? Heel eerlijk: nee. Maar dan moet daar een heel gegronde aanleiding voor zijn."

Geven jullie ook rasadviezen?
"Nee. Wij nemen onze uien af van een selecte groep telers, die stuk voor stuk GLOBAL G.A.P. gecertificeerd zijn. Zij bepalen de rassen, die worden geteeld. Kijk, wij zijn goed in het runnen van winkels. Daar ligt onze kracht en focus. Niet in het telen van uien. Dat is een heel ander specialisme. Dat betekent trouwens niet dat wij niet op de hoogte willen zijn van ontwikkelingen in rassen en variëteiten. Sterker nog, daar zitten wij bovenop, onder andere via intensieve contacten met veredelaars. Wij vinden namelijk dat je productkeuzes als keten moet maken. Alleen dan krijg je draagvlak en kwaliteit. Dat betekent dat je ook zelf kennis van je producten in huis moet hebben. Maar het gaat te ver om die kennis te gebruiken om rasadviezen te
geven. Kunst is juist om elkaars sterke punten te benutten."

Welke trends ziet u?
"De omzet in AGF stijgt al enkele jaren. De ui is binnen dat segment echt een van de kartrekkers. Of ik daar een verklaring voor heb? Ja. Er is al enige tijd een trend gaande naar puur en eerlijk. De ui is niet alleen heel gezond, maar ook nog eens een fantastische smaakmaker. Een sjalotje in de sla, een rode ui in de salade, een zoete ui op de hamburger, enz. De ui is zo ontzettend veelzijdig en past bij elk gerecht. Sowieso wordt er weer veel meer met eten geëxperimenteerd dan enkele jaren geleden. Dat komt de ui ten goede. Tel daarbij dat de ui een product is met een heel goede prijs-kwaliteitverhouding, waarbij je echt waar voor je geld krijgt, dan is de groei ervan snel verklaard. En die groei is zeker nog niet ten einde."

Welke uitdagingen liggen er voor de ui?
"De integrale keten 'van zand tot klant' is voor ons erg belangrijk. Nu is het zaak om de klant daarover meer te informeren. De consument is kritischer geworden en wil weten waar zijn producten vandaan komen. Het is mede aan ons om dat uit te leggen. We zullen het mooie, Nederlandse verhaal van de ui uit moeten gaan dragen. Ik denk dat daar een heel mooie uitdaging en kans ligt voor de keten."

Bron: Uien Magazine, De Groot en Slot
Publicatiedatum: