Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

"Enorme stijging van de reefercapaciteit in 2014"

Qua prestaties van containerschepen heeft de transportsector in 2014 slechter gepresteerd dan in de afgelopen twee jaar. Dit lijkt vooral te wijten aan externe factoren, zoals grote congestieproblemen. "Er zijn grote verschillen tussen de top 20 vervoersmaatschappijen," zei Alan Murphy van SeaIntel Maritime Analysis op het recente Cool Logistics congres in Rotterdam. "Dit zijn bedrijven die allemaal opereren op dezelfde markt en allemaal te maken hebben met dezelfde omstandigheden. Het feit dat er toch onderlinge verschillen zijn, bewijst dat er dus zaken zijn waar je wél controle over hebt."



SeaIntel is een vooraanstaande intelligenceleverancier in de containerscheepvaart met een focus op het ontwikkelen van originele informatie en analyses voor stakeholders, maar ook voor individuele klanten, met het oog op de efficiëntie van wereldwijde carriers.

Volgens Murphy heeft de Zuid-Amerika/Noord-Europa handel vrij goed gepresteerd in de afgelopen jaren ondanks enkele problemen in het begin van 2014. "Over het algemeen zijn transittijden verlengd als gevolg van congestieproblemen, vooral in Noord-Europa." In de Aziatische handel zijn de prestaties erg verslechterd in 2013, zowel in termen van planning en levering. "Hier lopen de transittijden steeds meer terug," geeft Murphy toe. Ten aanzien van Zuid-Amerika naar de VS is er volgens Murphy een enorme toename van de reefercapaciteit in 2014. Wel is er nog steeds 20-35% verlies aan de landzijde.

Michel Looten, van de Maritime Seabury Group, beschrijft de situatie van de handelsroutes van en naar Azië (inclusief Australië en Nieuw-Zeeland) als uitstekend. "Wat ik wil benadrukken, is dat de Zuid-Amerikaanse export naar Noord-Amerika met 10 % is gestegen in de eerste helft van 2014, terwijl die naar Europa stagneert."



Looten bevestigt ook dat in het afgelopen decennium de luchtvaartindustrie 2% heeft moeten afstaan aan de maritieme industrie. "Er is een wereldwijde verschuiving geweest en dit is een bron van zorg voor de luchtvaartsector."

Ook geschiedt 65% van alle reeferhandel momenteel door containervervoer: een percentage dat volgens Looten nog gaat toenemen, zeker in Noord-Amerika en Azië-Pacific. "Opkomende handelsroutes zoals Zuid-Amerika naar Noord-Oost-Azië, West-Europa naar Noord-Oost-Azië of Zuid-Amerika naar Rusland en de Perzische Golf bieden echte kansen in de reefer business," bevestigt hij.



Jeppe Kold, logistiek directeur bij Total Produce Direct, schetst hoe zijn bedrijf zich ten doel stelde de supply chain te optimaliseren: vooral door samen te werken met telers en verladers. "Wij werken met een geselecteerd aantal vervoerders die dit proces ondersteunen. Om een en ander op de rails te krijgen, gaan we het liefst helemaal terug naar de bron, dus de telers. Loopt het daar goed, dan is de kans groot dat je ook uit de rest van de keten het optimale kunt halen."




Publicatiedatum: