Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Hein Deprez voorstander van invoering vet- en suikertax

"In AGF-sector bijna onmogelijk om een merk te bouwen"

Tholen - Tijdens het eerste nationale voedingsdebat hield Hein Deprez van Univeg en Greenyard Foods een inleiding. Hij stak van wal met wat wetenswaardigheden. "Groenten en fruit telen is de meest duurzame vorm van voedsel produceren ter wereld. Er is geen enkel ander consumentenproduct dat duurzamer kan worden geproduceerd. Een voorbeeld: Als je één kilogram tomaten produceert, heb je 150 liter water nodig. Bij de productie van één kilogram vlees heb je 15.000 liter water nodig. Een andere vergelijking is deze: vandaag zijn we in staat om op één hectare 700.000 kilo tomaten te telen. Een hoogwaardig kwalitatief topproduct. Als we 700.000 kilogram vlees willen, hebben we 1000 hectare grond nodig."

Perceptie doorbreken

"De moderne glastuinbouw is naar de toekomst toe een netto-energieleverancier, dus geen energievreter, zoals het vandaag nog bij velen in de perceptie zit. Glastuinbouw bedrijven gaan netto energie leveren aan de maatschappij. Deze realiteiten worden door de consument niet erkend en herkend. Wij communiceren daar nog niet voldoende over. Hoe kunnen we daaraan werken? Wat moeten we ervoor doen om de juiste perceptie te creëren?" Hij sprak ook nog over het broeikasgaseffect. "Dat is een groot probleem in de wereld. We telen tomaten in een 'greenhouse'. De consument connecteert een serre met iets wat ongezond en levensbedreigend is. Dit moeten wij allemaal doorbreken. We moeten communiceren dat glastuinbouw duurzaam is."



Opboksen tegen de P&G's van deze wereld
"Wat we wel allemaal weten over groenten en fruit is dat het supergezond is. Daar is iedereen het over eens. Het wordt iedere dag verteld door vele partijen. Groenten en fruit heeft een grote diversiteit. Dit zorgt voor de noodzakelijke vitaminen en bouwstenen voor het lichaam. Maar de keiharde realiteit in de wereld van vandaag is dat de consumptie van de laatste 10 jaar gedaald is met 5 a 10 procent. Soms was groenten en fruit meer een decoratiestuk op tafel in plaats van een consumptiestuk. Of we zijn vergeten onze kinderen te leren dat je soms een keer een appel kunt schillen als er een plek op zit. Dat bewustzijn komt er stilaan en dat is zeer positief. Toch daalt de consumptie. Wat zijn de redenen? Een belangrijke is: we moeten opboksen tegen de producten van grote voedingsmultinationals. De producten van de Unilevers, Danones, Nestlé's en de Proctor and Gambles van deze wereld. Een klein kind van twee jaar is gebrainwashed, kan een plastic zakje zonder problemen open maken. Hij weet perfect wat er in dat zakje zit: zout of zoet. Hij kent het product op voorhand. Ook vet is zeer interessant, het is aangenaam om te eten." Enkele jaren geleden had ik een discussie met Frank Riboud, de vroegere CEO van Danone. Hij gaf aan interesse te hebben om eraan mee te werken om bijvoorbeeld het suikergehalte in hun producten te laten dalen. "Maar", zei hij. "Geef ons tien tot twintig jaar. We hebben er namelijk 30 tot 40 jaar aan gewerkt om onze consument verslaafd te maken aan het product. Als we vandaag de suikers van 40 jaar geleden in de producten doen, valt de consumptie in elkaar. Dus gun ons de kans om tijd te nemen om de consument te laten afkicken."

Gezondheid: een zorg voor later

"Toch blijven we ongezonde producten eten", vervolgt hij. "Er zijn gewoon bepaalde prikkels die ons drijven naar zoet, zout en vet. Dat korte termijngenot is iets wat je onmiddellijk beleeft en een toegevoegde waarde voor een consument. Gezondheid zien we pas na jaren. Het is niet tastbaar, een zorg voor later. Vandaag voel ik me goed, dus ik blijf consumeren. Het is een enorme uitdaging om de mens op andere gedachten te brengen. Ook om hem te overtuigen dat hij niet alleen schade aan zichzelf aanricht maar ook aan de maatschappij. De maatschappij betaalt de rekening voor de toekomst. Is dit in de toekomst nog wel betaalbaar?"

Merkloos
"Wat ik ook constateer is dat de grote voedingsproducenten een belangrijk wapen hebben. De kracht van reclame en marketing. Dat is is volgens mij de voornaamste reden van het blijvend en groeiend succes van deze ongezonde voeding." Hij kan zich voorstellen dat mensen zich afvragen waarom we het dan niet doen in groenten en fruit. "Daar ben ik al 25 tot 30 jaar dag en nacht over aan het denken. Hoe gaan we ons product promoten? Waarvoor maak je reclame? Welke groenten en fruit? Hoe ga je reclamebudgetten financieren zonder te weten of de consument ons fruit of onze groenten gaat consumeren? Wij zijn merkloos. We kunnen ons product niet identificeren. We hebben dus de steun van de overheid nodig. Dit is de enige juiste weg om groenten en fruit in zijn algemeenheid gaan promoten. Doelgericht marketing voeren kan alleen maar als je een merk hebt." Volgens hem kennen we maar weinig merken in groenten en fruit. "Enkelen zoals Chiquita en Pink Lady kennen de meesten nog wel, maar dan wordt het moeilijker. Chiquita levert uit één origine jaarrond bananen. Er is een constante kwaliteit en stabiliteit. Dan kun je pas een merk bouwen. Zonder dit is het bijna onmogelijk om een merk te bouwen. Mensen willen exact weten wat ze krijgen bij een merk. En dat krijgen ze bijvoorbeeld bij McDonalds. Er zijn geen verrassingen. Een consument is geïndoctrineerd door reclame dat een product constant is. Maar de natuur is niet constant, maar divers. Normaal gezien moet een mens in staat zijn om te genieten van diversiteit en verscheidenheid. Wij hebben dat afgeleerd. Daarom kun je in groenten en fruit ook zo moeilijk een merk bouwen. De uniformiteit en standaardisatie van ingrediënten heeft de consument gebrainwashed. Diversiteit is nodig om gezond te leven en voorkomt obesitas."

Vet- en suikertax
"De voedingsindustrie zorgt daarnaast voor een massale uitstoot van CO2 en een massale vervuiling. Allemaal zaken die absoluut niet in de prijs verrekend zijn. Veel van die producten worden geproduceerd met gesubsidieerde producten, zoals suiker. Daarbovenop creëren ze ongelofelijk veel schade aan de maatschappij, aan de toekomst. Het creëert een enorme voedingsparadox. Obesitas gaat hand in hand met ondervoeding. Ondervoeding zijn bepaalde elementaire bouwstoffen die je lichaam nodig heeft, maar je niet binnen krijgt. Ik vind dat we de overheid moeten overtuigen om zo snel mogelijk de vet- en suikertaks in te voeren. Het is een gezond principe van kosten dragen. De partij die de kost creëert, moet de kost ook dragen. De overheid moet dat reguleren en een tax reguleert het. De middelen die eruit gegenereerd worden moeten door de overheid massaal worden ingezet voor het creëren van een mentaliteitswijziging van onze bevolking. Gebruik deze inkomsten voor het ter beschikking stellen van gezonde voeding op basis van groenten en fruit. Wijzig daarnaast de voedselpiramide: de basis is groenten en fruit. Voer het in! Spreek anders nooit meer over gezonde voeding, groenten en fruit. Leer onze jeugd daarmee omgaan. Wij moeten de jongeren brainwashen. Gezond eten is een levenswijze die een enorme levenskwaliteit genereert voor lange termijn. Jongeren vandaag zijn de beleidsmakers van morgen. Geen energie stoppen in oudere mensen, die hebben gewoonten. Investeer in de jeugd!"