Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Petra Wautraets, LTV: nu is chauvinisme goed

"Peerfies oorzaak verdubbeling peerafzet"

Tholen - Op vier augustus begon officieel de oogst van de Corina-peer, de vroegste zomer-Conférence. Het is alweer het vierde jaar dat deze peer commercieel op de markt wordt gebracht, maar dit jaar ligt de verkoop hoger dan anders. Dit heeft volgens Petra Wautraets van de Limburgse Tuinbouwveiling alles te maken met de peerselfies de 'peerfies' die worden gepost op sociale media. "Die actie heeft een enorm effect gehad en de verkoop is daardoor verdubbeld. Grootwarenhuizen bestelden meer en waren zelfs eerder uitverkocht. Door de goede vraag zijn ook de prijzen naar tevredenheid. We gaan tot midden volgende week door met sorteren, dan is het Corina-seizoen alweer voorbij."

"Het volume vorig jaar was 1,3 miljoen kilo, nu dik twee miljoen. De peren vallen dit jaar dikker uit dan vorig jaar, dan heb je automatisch meer kilo's." Petra hoopt dat het seizoen ondanks het importverbod van Rusland goed zal verlopen. "Ik hoop dat de perenconsumptie in België en Nederland zal stijgen. Het is goed dat er nu chauvinisme naar boven komt, want dat heeft effect, kijk maar naar de peerfies! Daarnaast hoop ik dat Amerika en Canada hun grenzen willen openstellen voor de Belgische peren en dat we nog andere markten kunnen aanboren."



Vermarkten
"Voor de vermarkting van de peer is een exclusief samenwerkingsverband opgericht met de Limburgse Tuinbouwveiling en Bel'Export. "Wij zorgen er samen voor dat deze eerste Corina-vruchten van het seizoen als primeurs bij de consument geraken. LTV oriënteert zich bij zijn afzet op de Belgische en Nederlandse markt en Bel'Export focust zich vooral op de Engelse en Scandinavische markt." Er is momenteel 100 hectare aangeplant. "Om productie en afzet op elkaar af te stemmen is er besloten om een plantstop in te roepen. De productie zal de komende jaren verder stijgen, dus we zijn ook op zoek naar nieuwe markten. Er is een speciaal afzetconcept voor Corina ontworpen waarbij fruittelers een productiecontract aangaan en de afzet voor vier weken is. Dit gebeurt voor de oogst van de 'normale' conference en de sortering, verpakking en afzet gebeuren centraal."

De Corina is een vroege selectie van Conference is geselecteerd geworden door de gebroeders Saels uit Donk bij Herk-de-Stad. Deze selectie gebeurde een 20-tal jaren geleden. Na selectie van de vroeg rijpende mutant van Conference ontwikkelden de gebroeders Saels samen met Boomkwekerij René Nicolar in Alken het concept. Europees kwekersrecht voor de variëteit Saels werd verkregen en verder beschermd onder de merknaam Corina. Qua vruchtvorm, uiterlijk en smaak is Corina volledig te vergelijken met Conference, De Corina wordt alleen drie weken vroeger geplukt. Dit biedt commerciële voordelen."

Voor meer informatie:
Petra Wautraets
Limburgse Tuinbouw Veiling
Industrieweg 1035
3540 Herk-De-Stad
Tel.: +(32) 13 55 01 10
Fax: +(32) 13 55 46 45
www.ltv.be
info@ltv.be