Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
KPMB levert verpakkingsoplossing van ontwerp tot eindproduct

"AGF-sector investeert steeds meer in bedrukking en uitstraling verpakking"



Tholen - KPMB Packaging is een verpakkingsbedrijf, gevestigd in het Belgische Roeselare. De organisatie werd in in 2007 opgericht door Koen Peeters en Michiel Bulcke. Koen geeft aan dat ze de volledige foodsector bedienen. "Ongeveer 30% van onze klanten zit in de AGF-sector, waar we met name kartonnage aan leveren. Daarnaast zie je onze verpakkingen terug in de supermarkten bij diverse aardappelen, groenten of fruit in schalen of folie, bedrukt of onbedrukt. Wij bieden een oplossing van ontwerp tot afgewerkt product. Klanten kunnen hier terecht voor 'one-stop-shopping' op het gebied van verpakkingen." Peeters vertelt dat ze vanaf de oprichting bewust hebben gekozen om verschillende doelgroepen te bedienen. "Het is toch gevaarlijk om toe te spitsen op één branche. Er vindt altijd wel ergens een crisis plaats, zoals de EHEC. Als zoiets gebeurt, kun je terugvallen op andere pijlers.



Aardappelverpakking

KPMB is een exclusieve verdeler van de producten van het Spaanse bedrijf CMSA. "Hierdoor zijn we marktleider op het gebied van aardappelverpakkingen op de Belgische markt. We bieden enkele gepatenteerde verpakkingen, die goed aanslaan. Eén daarvan is de M-Pack, een staande zak. Uit een folie wordt een venster uitgestanst en daar wordt een net achter geseald. Je net én folie zitten dus niet op elkaar bevestigd. Dus je kunt veel hogere snelheden aan, omdat je niet door beide heen moet. Je kunt hierbij een plastic folie bestellen, maar we bieden ook een papieren verpakking, de M-Paper. Een supermarkt vroeg om een meer ecologische verpakking en we merken ook dat de consument het graag heeft. De producten die hierin worden verpakt, zijn versproducten die lucht nodig hebben zoals aardappelen, uien en bloembollen."



Groenten en fruit

"KPMB is daarnaast gespecialiseerd in folies voor versgesneden groenten. "Deze kunnen hoogwaardig worden bedrukt en worden geleverd met specifieke perforaties zoals laserperforaties. Wij proberen de juiste atmosfeer in de verpakking te krijgen door een wisselwerking tussen stikstof en zuurstof. Elk product heeft een bepaalde hoeveelheid verluchting nodig. We leveren ook dekvellen, paraffine papier en etiketten. Door de verpakkingen mooi te bedrukken, creëren onze klanten een toegevoegde waarde. Hiervoor werken we samen met een ontwerpkantoor, maar wij hebben zelf ook specialisten op het gebied van bedrukkingen."



Verschil maken met verpakking
Hij geeft aan dat het zeker te merken was dat het vorig jaar geen geweldig jaar was voor een deel van de AGF-sector. "Maar nu zien we dat mensen enorm gaan investeren in verpakkingen. Onze klanten worden zich steeds meer bewust dat de verpakking een tool is om het product te verkopen. Iedereen teelt tegenwoordig goede tomaten, maar met de verpakking kun je het verschil maken. Ook supermarkten worden meer en meer de vragende partij om zo een eigen uitstraling te creëren. Zelfs discounters leggen de focus meer op verpakkingen. Deels vertellen we zelf de markttrends aan de klant en aan de andere kant komen klanten met hun vragen naar ons. Het is een mooie wisselwerking."

Afnemers
Het bedrijf bedient met name de Belgische markt. "Daarnaast leveren we nog een klein deel in Noord-Frankrijk en Nederland." De concurrentie is behoorlijk. "We hebben een groot voordeel en dat is tegelijkertijd ook ons nadeel. Het voordeel is dat wij de klant bij het volledige verpakkingstraject begeleiden, maar op elk afzonderlijk onderdeel hebben we wel een concurrerende specialist. We doen ons best om de klant te overtuigen alles bij één bedrijf neer te leggen. Tot hiertoe zijn we blij dat we een volledig concept verzorgen."

Nieuwe producten
De eigenaren vinden het belangrijk om met regelmaat nieuwe producten op de markt te brengen. "Zeker de laatste jaren hebben we in aardappelverpakkingen veel noviteiten geïntroduceerd. Eén van de nieuwe producten is de schuimschaal, waarvan we verdeler zijn in België en het Verenigd Koninkrijk. Deze wordt nu met name in vis en vlees gebruikt, maar ik zie ook een toekomst voor de AGF-sector. De schuimschaal is van PET dat is geschuimd en gekristalliseerd, waardoor je het perfect in de oven kan zetten. Doordat het gekristalliseerd is, is er geen overdraagbaarheid van warmte of koude en kun je het gewoon meteen met de handen uit de oven halen. Wij zien hier veel potentieel in. De mogelijkheden zijn oneindig op AGF-gebied, van gegratineerde aardappelen tot volledige maaltijden." Een ander voordeel is dat de schaal 30 tot 40% minder in gewicht is dan een 'gewone' aluminiumschaal. Beter voor het milieu dus. We kiezen ervoor om gangbare vormen in de markt te zetten, zodat klanten makkelijk kunnen overstappen." Een groot voordeel is dat KPMB dit product in alle segmenten kan gebruiken. "Het werd al geleverd aan klanten in vis en vlees, maar je merkt dat er overlappingen zijn in de verschillende doelgroepen. Dat is ook een groot voordeel. Zo ontstaan kruisbestuivingen."



Toekomst
In de komende tijd ziet Koen diverse ontwikkelingen in de verpakkingen. "Mensen besparen niet op de looks, maar eerder op de andere zaken, zoals het gewicht. Energiebesparende, lichte en ecologische verpakkingen hebben de toekomst. Toegevoegde waarde en 'out-of-the-box'-denken zijn hierbij de kernwoorden." Met betrekking tot biologisch afbreekbare verpakkingen is Koen nog terughoudend. "Biologische bedrijven kiezen zelf niet snel voor een bio-verpakking, want daar hangt vaak een hoog prijskaartje aan. Het zal pas interessanter worden als de prijzen van dit soort verpakkingen gaan dalen." KPMB ziet wel veel mogelijkheden in de AGF-sector. "Er is nog voldoende potentieel in AGF-verpakkingen. Komende jaren willen we fors groeien."

Voor meer informatie
Koen Peeters
KPMB packaging
Accent Businesspark
Kwadestraat 153 bus 2.2
8800 Roeselare
T +32 51 26 26 50
F +32 51 26 26 59
info@kpmb.eu
www.kpmb.eu